Sv: Re: Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB?

Forum Övrigt Off Topic Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB? Sv: Re: Dra vagn 1440 kg med b-kort med lite nyare SAAB?

porsche944
Deltagare

Även jag har BE, CE så egentligen brukar jag inte bry mig så speciellt vad jag kopplar på bilen, brukar gå på devisen att är jag bara inom bilens godkända dragvikt så får jag dra det! Men jag ligger nära gränsen med min bil / släp konstellation.

Dragbil VW Passat 2,0 TDI med godkänd dragvikt om 1800 kg. Men bilskrället är tungt , totalvikt 2180 kg. Dragvikten med B kort är endast 1320 kg. Ett Ifor Williams släp som får lasta 2000 kg total vikt, och som väger 410 kg. Last vikten är då 1590 kg.
På detta släp har jag oftast en Porsche 944 som har tjänstevikten 1450 kg. Så långt ät ju allt rätt, släpet får lasta bilen med 140 kg tillgodo.

Men Passaten får dra 1800 kg max och detta blir då släpets 410 kg + 944;ans 1450 kg totalt 1860 kg. Mao 60 kg överlast, men det är ok att räkna bort föraren på 70 kg från tjänstevikten och då hamnar jag på en totalvikt om 1790 kg, mao 10 kg tillgodo.
Men för att säkra detta har jag våg uppgifter med mig på släpets totalvikt inkl last för att ha ett bevis på alla uppgifterna.

Visst är det jobbigt med släpvagns vikter, och överlast är svindyrt. Dessutom är det olovlig körning om man inte har rätt körkort för drag kombinationen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng