Sv: Re: Dubbel(ports) trubbel!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dubbel(ports) trubbel! Sv: Re: Dubbel(ports) trubbel!

#44654

Det kan vara värt att plocka bort flottören och undersöka nålventilens skick. Ibland kan konan vara nedsliten och då händer det lätt att den inte stänger lika tvärt och säkert vilket medför att bränslenivån kan variera ganska mycket. Alltså stiger på tomgång och sjunker när man belastar motorn. Tror t.o.m. jag vid något tillfälle varit med om att en sliten flottörnål varit så usel att den inte tätade alls och då är det knappast konstigt om det flödar över vid låg belastning.

Jag är långt ifrån en förgasarspecialist men om det kommer bensindroppar ur huvudmunstycket när motorn går på tomgång antar jag det är ett tecken på skenande bränslenivå i flottörhuset. Allt eller åtminstone det mesta av bensinen borde gå genom tomgångsmunstycket vid tomgång. Åtminstone om man inte skruvat igen blandningsskruven för mycket.

Detta med blandningsskruven har jag inte lyckats bli klok på men om man stänger den helt går det ändå att få tomgång genom att ställa upp spjället istället. Tomgången blir då ganska orolig, vilket borde bero på att huvudmunstycket är dåligt på att hantera så små bränslebehov exakt. Vid låga lufthastigheter borde blandningen också bli ganska mager utom då bensinen plötsligt skvätter till.
Men här spekulerar jag bara, mycket i hopp om att någon mer insatt ska berätta hur det exakt beter sig.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng