Sv: Re: E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ? / Sv: Re: E85 konverterar hur ?

    maj 3, 2011 at 10:36 #184238

    @M.broberg wrote:

    @SaabAero wrote:

    Petflaska känns lite onödigt bonnigt och det kanske inte uppskattas helt av bilprovningen?
    Nog borde det vara enklare att koppla in kallstartspridaren som den sitter original, dvs med en slang till fuelrail och sedan styra spridaren med en separat knapp?

    Jo, men tanken var en separat tanken med Bensin för att det har bättre kallstartsegenskaper, att mata in massa mer etanol kanske funkar det med men jag var ute efter bensinens kallstartsegenskaper i kombination med kallstartspridare.
    Svetsa en tank i rostfritt om du tycker en pet flaska elr liknande är för bonnigt, principen består.

    Ahhaa, du tänkte så, det är ju också en variant.
    En liknande lösning hade man redan på 50-talet på traktorer (t.ex.) Grålle. En huvudtank för fotogen och en liten starttank med bensin.
    När motorn blivit varm vred man om bränslekranen till fotogen 🙂

    Visst går det att kallstarta med E85 men det kräver förhållandevis mycket uppfetning vid start jämfört med bensin.
    Att enbart lura insprutningen via tempgivaren funkar ner till en viss temp, typ 0°C. Självklart minska problemen rejält om man använder motorvärmare istället.
    Själv har jag valt att återgå till bensin på vintern pga klimatet där jag bor. Det brukar alltid vara vinterdagar där det kan vara nog så lurigt att starta en bil trots bensin i tanken och motorvärmare och i det läget känns det fel att köra etanol.
    Den lilla skvätt bensin extra i E75 gör stor skillnad för kallstartegenskaperna.

    Lutar åt att börja köra E85 i en bil igen för nu är prisskillnaden ganska stor.