Sv: Re: E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ? Sv: Re: E85 konverterar hur ?

morsole
Deltagare

Råkade ut för nåt (för mig) lite underligt här förleden då en 900I -90 som jag byggt om till E85 började gå konstigt; hackade till och särskilt i tomgång ville den inte gå på alla cylindrar.

Men efter att ha rastat den ordentligt och hällt i någon liter blandning av lacknafta och diesel, ja då gick den som den skulle igen!

Själv kör jag med lite glykol i spriten också; ger något bättre bränsleekonomi. Glykolen ska fungera som tändförstärkare.

Stockholms Lokaltrafik använder glykoltillsats på sina bussar, som går på ED95, ett 95%-ig etanolbränsle med glykoltillsats för tändförstärkning.

Min teori är att spriten torkar ut spridarna, och evt i samband med vatten i bränslet, vet att det förekommer till och från, därför räckte det med en liten uppsmörjning för att de skulle fungera igen.

Det är röda 431’or som sitter i bilen; i övrigt går bilen som ett skott, ingen tvivel om den saken!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng