Sv: Re: E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ? Sv: Re: E85 konverterar hur ?

svartvit
Deltagare

Hej,

Jag tänkte dela med mig av ett litet tips (som flera av er kanske redan gjort). Pärlan har ju gått fint på sitt nya bränsle i sommar. Man kör nog någon eller ett par kronor billigare per mil på etanolen. Dock har den blivit mer och mer svårstartad, kanske i takt med att det blivit mindre och mindre bensin i tanken. Dessutom sedan jag justerat ner tomgången (på spjällskruven, inte så man ska göra antar jag, men nu reglerar den fint) har jag haft riktigt svårt att komma iväg med automatlådan efter kallstart. Jag kan ju inte moderera med kopplingen som på en manuell, så när jag lagt i växel har den dött. Mera gas gör saken ännu värre. Det har helt enkelt inte varit riktigt värdigt 😕

Nu till åtgärden. Vissa har sagt att man kan lossa tempsensorns kontakt på insuget, men det känns inte helt bra med check engine osv. Sedan simulerar den bara +10 grader vilket inte gör så stor skillnad. Jag tog istället och bröt upp den ena ledaren till sensorn vid Lucasboxen (gul kabel) och drog upp den till en brytare i panelen (så kom ”extraknappen” till användning 😉 ) Jag testade först med 10 kohm i serie vilket skulle motsvara -10 grader någonting, men det blev för fett. 5 kohm verkar vara med lagom för de 14-15 grader det varit de senaste mornarna. Nu startar den på några varv och trycker man in knappen direkt den startat (så att den kortsluter motståndet) verkar den ha kvar lite fetare blandning ett litet tag så jag kan lägga i växel och dra iväg. Sedan får man se om motståndet ska ökas när det blir kallare.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng