Sv: Re: E85 konverterar hur ?

Forum Modellspecifika forum OG900 E85 konverterar hur ? Sv: Re: E85 konverterar hur ?

hedin
Deltagare

@arcsmile wrote:

Konverterat nu och räknar med att köra på det hela tills vinterdäcken ska på i oktober. Men en tanke slog mig. Jag har uppfattat det som relativt vanligt att folk tanker i ”lite etanol” i den vanliga bensintankningen utan att konvertera. En sisådär 10-20% och att det går bra. Skulle man kunna tänka sig att göra tvärtom när man har en e85konverterad bil under vintern. Alltså: röda 431, tändning 20′, tanka typ 80% e85 och 20% b95 för att få bättre kallstartsegenskaper. tänker mig att det kanske skulle kunna funka en vinter här i norr (läs -20” kallstart). Vad säger expertpanelen, någon som har erfarenheter av detta? Eller dör kanske katten om man kör i lite extra bensin med mer flöde ?

Det vore ju onekligen smidigt att alltid köra etanol, och så på vintern oytsa i lite extra bensin. Såg att sebbo gjort en kommentar om detta tidigt i tråden, men utan uppföljning.

Ibland så har jag tankat i en 15l bensin och resten e85, inga problem alls. Startar mycket snabbare och går bättre när den är kall 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng