Sv: Re: Effektiv kylarstorlek?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Effektiv kylarstorlek? / Sv: Re: Effektiv kylarstorlek?

    juni 7, 2013 at 18:14 #54273

    @Stefan wrote:

    sen ska man nog vara medveten om att alla de kylare som suttit original har kapacitet nog att kyla en enkel V4 motor…………….har man problem så tror jag det orsakas av annat.
    Att kylarna ser olika ut har väl med utvecklingen att göra och de arbetar ju på olika sätt med olika expansionsvarianter.
    En modern kylare kan ju göras tunnare om man ser till likadan kapacitet. Däremot finns det ju fördelar som en tjockare kylare ger med mer vattenvolym.

    I min V4’a satt en gammal hederlig originalkylare som fungerade utmärkt. Inga bekymmer. Jag anlitade en verkstad för att byta fläktlagret och den klantige mekanikern lyckades slå hål på kylaren. Lagret blev ödelagt även det och verkstadsägaren fick göra om jobbet. Han skulle även byta ut kylaren mot en med motsvarande kapacitet. Jobbet blev gjort och det såg bra ut. Fläkten rumlade inte om mer. Jag provkörde på ön där det varken finns rödlysen eller några bilköer. De krokiga vägarna tillåter inte högre hastigheter än ca 70 km/h. Bilen gick bra.

    Efterklokt skulle jag nog först ha krypkört några km innan jag lämnade ön för vidare färd mot Stockholm. Jag for iväg med första morgonfärjan. Det var ingen trafik och på motorvägen gick bilen som den skulle, fartvinden kylde. Men när jag närmade mig Köpenhamn började det bli morgonrusning och köer vilket V4’an inte alls gillade. Den började koka, koka och koka… Jag hade med mig en dunk vatten utifall att. Det tog tid att komma fram till Malmö vilket jag såväl bil gjorde genomkokta först vid 18-tiden på kvällen efter otaliga stopp.

    Parkerade bilen över helgen och for med tåg tillbaka mot den lilla ön för hämta verktyg, vila och jaga ny kylare. Fick under helgen fatt i en bättre begagnad sådan som kom i på måndagen när jag återvände till Malmö. 🙂

    Det visade sig att kylaren som verkstaden hade satt i bestod av alu-material och var ca 1.5-2 cm tunnare med färre celler. Den klarade helt enkelt inte av att kyla V4-motorn utifrån givna parametrar (fläktens placering, ny termostat och kylarlock från Mekonomen, std. expansionskärl, osv).

    Övriga problem som uppstod var att vacuumslangarna till förgasaren sprack och föll sönder så fort jag tog i dem. Slangarna hade jag bytt 1 år tidigare. Nu är det tätt. Ångan under huven gjorde att säkringarna började spöka pga oxid. Ja, så var förstås ett oljebyte ingen dum idé.

    Lärdom: Lämna aldrig en gammal bil till en modern dansk verkstad. De förstår sig inte på svenska nationalklenoder. Nu går Saaben som den ska.