Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum Övrigt Projekt / Min bil En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder) Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

cx-t2
Deltagare

Så har det hänt lite igen då och så blir det lite annat. Idag skulle styrningarna till ventilerna ut. Svärgubben dök upp med specialdornet för ändamålet och vi drog ut i garaget. Måste man verkligen värma? Äsch, vi provar utan. DET var ingen idé. Det satt hårt som bara…….

Å jag har ju inget lämpligt att värma med. Kan ju inte ta acetylen på en aluminiumtopp känns det som. Men så fick jag syn på vår inköpta begagnade köksspis! Efter målmedveten anpassning av 3-fasanslutningen till denna så var den en optimal värmekälla. Så vi satte på toppen:

Detta visade sig vara en alldeles utmärkt uppvärmningsmetod. Snart var toppen het så det räckte. Då åkte den ner på den preppade arbetsytan även känd som ”betonggolv och två tvåtumtre”:

Två tum är alldeles lagom för att få upp toppen så pass mycket att den har tillräcklig marginal från golvet. Det sitter ett långt styrstift på dess undersida som då får ungefär 1cm marginal från golvet. Så i med svärgubbens specialsvarvade dorn (mer om det/dem längre ner):

Och som ni ser så var det nu inga som helst problem att smacka ut dem med slägghammaren. Dornet för detta är 7.8mm i första delen, ca.12.5mm i mittdelen och ”whatever-lagom” på delen där man klappar på:

Det betyder att man sticker in spetsen i styrningen och den ser till att man inte far runt en massa. Att denna är just 7.8mm beror på att styrningens innerhåldiameter är 8mm. Det blir lagom spel med 2 tiondelar. Att sedan dornet är 12.5mm beror på att hålet som styrningen sitter i, eller för den delen styrningens ytterdiameter, är 13mm.

I morgon skall det drivas in styrningar. Planen är att göra på nästan samma sätt. Alltså värma toppen på spisen. Dessutom ligger de nya styrningarna i frysen för att få maximal temperaturskillnad. Sedan använder vi ett annat specialdorn som ses på bilden nedan bredvid det som användes vid utdrivningen:

Detta dorn har samma specifikationer (förutom att 12.5mm-sektionen saknas helt) som utdrivningsdornet. Det är gjort kortare och stabbigare för kontrollens skull.

Det om morgondagen.

Annars är jag klar med rengöringen av motorblocket. Nu skall det punktblästras och limmas i där jag har korrossionsskador (1:an och 4:ans cylindrar). Detta är ett litet jobb. Förresten har inte denna bilen ett extraktorgrenrör?

Sedan har jag lite bilder på ordning och reda:

(L=liten, S=stor. Det vill säga avgas- resp. insugsventil)

Å lite rent och snyggt:

På bilden ovan så ser det ut att vara tydliga spår i kamaxelbryggans lagerlägen, men det är omöjligt att känna dem med fingrarna så det är OK.

Sedan fick jag äntligen tag på styrstift till topp-block (det demolerade obrukbara längst till vänster):

Å packningarna är hemma:

Det går sakta nu, men att smacka ihop går fort. Lika bra att ta detaljerna i varlig takt.

/Mattias

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng