Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum Övrigt Projekt / Min bil En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder) Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

cx-t2
Deltagare

Nu är styrningarna i! Känns som vändpunkten (topplaningen kanske är den verkliga vändpunkten, men det är nästa steg). Gick hur bra som helst! Denna gången värmde vi toppen så det fräste när man hastigt satte dit ett blött finger. Kan inte säga att styrningarna ramlade på plats av sig själva, men det gick åtminstone acceptabelt trögt.

Sedan är de skadade områdena på blocket punktblästrade och ismetade med den kemiska metallen J-B Weld. Den verkar ta REJÄLT med tid på sig att härda har jag märkt. Lika bra att låta dessa områden vara ett antal dagar.

Sedan har jag försänkt den frästa oljekanalen i toppen. Tog ner den 2mm, så att den inte blir för trång när jag planar 1,5-2mm.

Efter det har det varit skruvvård. Alla topplocksskruvarna har åkt thinnerbad och fixats till med 5-56 och stålborste på gängen. Sedan, i brist på gängsnitt, fick en mutter rensa gängen. De ser nu helt OK ut att återanvända. Finns inte en tendens till midja på dem heller så de är OK.
Rensnings/rengöringsinsatsen gjordes för en hel hög med skruvar. Detta är bra ur flera perspektiv. man får rena grejer att jobba med och dessutom får man chansen att tänka igenom vart allt ska.

Gjorde ren kamaxelöverfallen och de var faktiskt inte riktigt så bra som jag skulle vilja ha haft dem. Man kan känna en ytterst liten skillnad mellan mitten där oljan går och utanför. De är alltså ganska slitna. Kan användas, men borde ha varit fräschare.

Kvar att göra:

Topplana
Slipa in ventiler
Gå över ytorna som behandlats med J-B Weld med fint sandpapper
Gå över hela blockytan med kloss 180:s slippapper (detta har jag aldrig gjort, men en kille i byn som är bilmek har lovat att hjälpa mig så det blir ”lagom” och man får lära sig något)
Ta loss grenröret så att man får dit toppen som folk
Fila ner styrstiften topp-block så att de inte blir för långa då toppen planats
Fixa brickor att ha under topplocksskruvarna så att de inte riskerar att bottna i blocket då toppen blivit tunnare
Fixa ställbart drev med kamdrevscentrum från B-motor
Tömma olja och byta filter
Skruva ihop
Fylla kylarvätska

/Mattias

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng