Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

Forum Övrigt Projekt / Min bil En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder) Sv: Re: En helt vanlig 900i -87 (nu med bilder)

cx-t2
Deltagare

Ja, jag tror inte heller att det behövs shimsas. Det hade varit en helt annan sak om jag hade haft ventilskador, bytt ventil eller säte. Jag kommer bara finslipa lite så jag ser att tätytan är jämn och fin. Kanske inte ens med grov slippasta.

Rent teoretiskt så borde en sådan lätt slipning göra att ventilavstånden blir bättre eftersom man kan misstänka att ventilspelen idag är för stora. Men det tror inte ens jag riktigt på… Bilen var ganska tyst på ventilerna tidigare. Kommer dock att mäta ventilspelet innan jag sätter på ventilkåpan. Är det oacceptabelt då så får jag väl ta merarbetet att lyfta ur kammen igen. Det finns en bra gammal Saab-firma i Kramfors. Det borde gå att få hjälp med shims där, om det skulle behövas.

Har tittat lite nogrannare på toppen nu. Den har, förhållandevis, ganska djupa intryckningar efter topplockspackningen (känns med nagel). Inte runt cylindrarna, men utanför. Speciellt runt 1:ans cylinder mot kamkedjan 🙄 . Kanske lyder rådet och planar lite ändå. Sååååå roligt att plocka topp är det ju inte att jag vill göra om det på just den här bilen på ett tag.

/Mattias

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng