Sv: Re: Erfarenheter av renovering i Polen, Kañczuga

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Erfarenheter av renovering i Polen, Kañczuga Sv: Re: Erfarenheter av renovering i Polen, Kañczuga

#150808
per larsson
Deltagare

Hej saabvänner och god fortsättning 2010.
Har suttit och läst om renovering av saab i Polen på trettondagen.Har inte sett detta inlägg tidigare, men det blev mycket intressant läsning.

Hur gick det med denna 95:a? Blev det en helrenoverad saab som det var tänkt. Kan det till och med vara så att bilen fanns i Trollhättan på saabens dagar? I så fall har jag sett den men är inte helt säker.

Själv skickade jag ner min 95:a 2007 med stor förhoppning om en saab som skulle vara i nästan nyskick. Tack vare Lasse Lundström som hade kontakt med Tadeusz och fått hem en helrenoverad saab från Polen, jag tror det var 2006,kanonfin 95:a. 2007 i samband med saabfestivalen drog jag iväg från Åtvidaberg mot Trollhättan med min blå 95:a -78. Tadeusz var i Trollhättan med Lasses bil och då tog Tadeusz min bil till Polen,det var en smidig lösning på hur bilen skulle komma ner till Polen.

Våren 2008 började man renoveringen och det kom bilder på datorn. Där kunde man se att många delar jag skickade med hade bilens reg:nr och själv hade jag fotat allt som skulle med.Pengar hade jag skickat i förväg för så ville man ha det och mer pengar skickades vartefter. Jag hade mycket god hjälp av en kollega som är från Polen som skötte kontakten med Tadeusz.

Augusti 2008 var det dags att hämta bilen i Gdynia, jag hade Rune Wettergren med mig som kunde både engelska och tyska flytande, god erfarenhet av båttranssport också. Båtresan blev lång från Karlskrona till Gdynia och åter. Lasta på bilsläpet och sen drygt 4 timmar hem.

Nästa dag provkördes bilen som går bra, men värmen gick inte att stänga av, men det var bara att trycka in vajern lite till så var det löst. Vid grundligare undersökning fick jag se att det satt tre olika tändstift i motorn, trots att jag skickat med fyra nya. Det var också oljigt på motorns bottenplatta samt att batteriet var något annat. Tudorbatteriet som satt i var nästan nytt. Vidare fanns inte stänkskydden framför bakhjulen på plats trots att ett låg löst i bilen och det andra var kvar på bilen. Efterlysning gjordes av min kollega på polskt språk utan framgång och Tadeusz har inte svarat trots att fler mail skickades. Men trots det är jag nöjd och att bilen blev fin igen, men motorn fick lyftas ur och packbox på vevaxeln fick bytas för att täta oljeläckaget. Sen tycker jag att delar som bytts ut som jag har skickat med är ju faktiskt mitt, Upprostade plåtdetaljer är ju inget man behöver, men saker,delar som inte gick åt tycker man skulle få tillbaka.
Slutsumman blev dyr pga zlotyn stod högt i kurs, men var det slutade behåller jag för mig själv.

Det var min upplevelse av Auto Wilk. Man skulle kunna skriva mer,men det får räcka så.
MVH Per Larsson Åtvidaberg
larsson-per@telia.com

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng