Sv: Re: Erfarenheter av sena 9000 Aero?

Forum Modellspecifika forum 9000 Erfarenheter av sena 9000 Aero? Sv: Re: Erfarenheter av sena 9000 Aero?

saabaero
Deltagare
Emil Å wrote:
Ah, helt rätt ang. 5.2. Man glömmer när man inte håller på med grejorna.
Men momentbegränsningsfunktionen finns i koden så det är relativt lätt att aktivera om man vill. Jag har t o m för mig att jag såg att det fanns en tabell för momentbegränsning för varje växel. I ärlighetens namn visste jag inte att senare Aero hade aktiv momentbegränsningen, annat än på backen. Det finns flera andra funktioner som stöds i T5 som inte används.

Momentbegränsningen (mappar) som finns i T5.2 används i kombination med automatlåda.
Det kanske räcker med att aktivera drive-signalen till Trionic för att få den funktionen även på manuella?
För manuella T5.2 är momentbegränsningen endast i form av GLT (grundladdtryck) vid broms, back och hastighet över 240kmh.

T5.5 har momentbegränsning på växel 1-2 som styrs via mappar där alltså laddtrycket kan varieras utifrån varvtal och vald växel. Även T5.5 har funktionen med GLT vid broms, back och hög hastighet.

Brytpunkten för den stora uppgraderingen av lådorna ligger mitt i årsm -96, alltså styrt av växellådsnummer. En possitiv sak med kortlådorna är att en stor del av innehållet kan ersättas med 9-5 delar vilket innebär att uppgraderingen fortsatt även in på 2000-talet. Det finns t.ex. en prisvärd renoveringssats till 9-5 som även kan användas till 9000 😉

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng