Sv: Re: Färgsättning tidig V4:a motor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Färgsättning tidig V4:a motor / Sv: Re: Färgsättning tidig V4:a motor

    Anonym
    november 23, 2005 at 03:46 #90207

    Hej all Saabfreaks…

    Ni kan ha rätt det fanns nog även helröda maskiner,
    detta är nog det normala då motorerna lackerades ihopmonterade.
    Jag minns dock att endel av maskinera hade svart block

    Lite kuriosa, här hemma i Kristinehamn låg en av Saabs
    fabriker under sexiotalet fram 90-talet. Fabriken började
    med att vara Saab:s fabriksrenovering av 2-t motorer och växellådor
    även tillvrkning av bakaxel och framvagnspaket ingick.
    Fabriken övergick till att bli plastfabrik runt -70/-71
    där inredningen till 95/96 och 99 tillverkades.Jag var själv
    anställd under 74-75. Chefen för motor och växellådsavd.
    var Börje Johansson. Det finns mycket skrönor och myter från denna epok
    endel sannt, annat mindre sannt. En ej bekräftad myt är att den första
    99 byggdes här och gömdes på ett vindsutrymme där den skall ha stått
    under många år efter seriprod.startat.En annan kul skröna
    som har ett visst sanninginnehåll är att vid karossrenoveringavd.
    lär det varit mer ekonomiskt att det kördes upp nya karosser
    från Trollhättan som lackerades i rätt kulör och mekanik+ inredningen plockades över
    vips fick kunden efter en krock tillbaka “bilen”
    Det finns massor att berätta, om träffas vid någon träff.
    Det var även här som endel överblivna 2-takt -66 konverterades till
    V4 i början av V4 karriären. Personalen arbetade under semestern.
    Min numera avlidna granne arbetade under dessa år fabriken och berättade
    de mest fantastiska minnen/ Vi höres och synes/ Janne