Sv: Re: Färgsättning tidig V4:a motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Färgsättning tidig V4:a motor Sv: Re: Färgsättning tidig V4:a motor

#90207
anonymous
Deltagare

Hej all Saabfreaks…

Ni kan ha rätt det fanns nog även helröda maskiner,
detta är nog det normala då motorerna lackerades ihopmonterade.
Jag minns dock att endel av maskinera hade svart block

Lite kuriosa, här hemma i Kristinehamn låg en av Saabs
fabriker under sexiotalet fram 90-talet. Fabriken började
med att vara Saab:s fabriksrenovering av 2-t motorer och växellådor
även tillvrkning av bakaxel och framvagnspaket ingick.
Fabriken övergick till att bli plastfabrik runt -70/-71
där inredningen till 95/96 och 99 tillverkades.Jag var själv
anställd under 74-75. Chefen för motor och växellådsavd.
var Börje Johansson. Det finns mycket skrönor och myter från denna epok
endel sannt, annat mindre sannt. En ej bekräftad myt är att den första
99 byggdes här och gömdes på ett vindsutrymme där den skall ha stått
under många år efter seriprod.startat.En annan kul skröna
som har ett visst sanninginnehåll är att vid karossrenoveringavd.
lär det varit mer ekonomiskt att det kördes upp nya karosser
från Trollhättan som lackerades i rätt kulör och mekanik+ inredningen plockades över
vips fick kunden efter en krock tillbaka ”bilen”
Det finns massor att berätta, om träffas vid någon träff.
Det var även här som endel överblivna 2-takt -66 konverterades till
V4 i början av V4 karriären. Personalen arbetade under semestern.
Min numera avlidna granne arbetade under dessa år fabriken och berättade
de mest fantastiska minnen/ Vi höres och synes/ Janne

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng