Sv: Re: Fel och brister Saab 900 94-

Forum / Övrigt / Allmänt / Fel och brister Saab 900 94- / Sv: Re: Fel och brister Saab 900 94-

    mars 30, 2007 at 19:11 #104749

    9-3 är ju dyrare, det räknas ju som en annan bil. Det som lär vara bättre i 9-3 är bl.a stolarna, nu är det SAAB stolar igen, man påstod ju när 9-3 lanserades att den var förbättrad på ca 1000 punkter. Jag har ganska bra erfarenheter av 9-3:an dock endast i 2,2 TID dvs diesel alternativet.

    Köpte en ny 9-3 TID som 99 årsmodell, där var ett antal barnsjukdommar på den,bytte efter 19000 mil till en ny -02 TID, enbil som gick 22500 mil utan minsta problem. Köpte en 9-3 1,9 TID SC när denna lanserades, har nu gått nästan 10000 mil, inte helt felfritt, xenon ljus som lagt av, egr ventiler samt mängdmätare som har bytts på garanti.

    I familjen finns det ytterligare 2 st 9-3 TID 99 årsmodell en med 21000 mil samt en med 30000 mil, samt en 9-3 SS TID 03 med 15000 mil.

    21000 milaren har gått felfritt i 3000 mil, 30000 milaren har på 4000mil haft slav samt huvudcylinder till kopplingen samt de berömda bärarmarna. Bromsskivor är bytade på bägge. Dock går dom klockrent i maskinen. 9-3 SS har haft en sprucken intercooler som gjorde att diesel förbrukningen sköt i höjden samt att check engine lampan lyste konstant. Alla bilarna går väldigt fint med diesel motorn, snålt även vid korta turer, 30000 milaren var i Norge på sportlovet laglig körning ca 0.50 lit mil.

    9-3 1,9 TId sällan över 0,55 lit mil.