Sv: Re: Felfilat sportblock

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Felfilat sportblock / Sv: Re: Felfilat sportblock

    december 31, 2014 at 12:25 #199227

    Det finns ett annat knep mot kortslutning om man vågar och det är att plasta med någon kemisk metall e dyl i överkant på insugskanalen, nära men inte hela vägen ut i cylindern. Jag har framgångsrikt använt plast i min reedmotor med inte gjort det själv på just det stället, dock vet jag om en motor i min närhet som byggts om från -65 enkelförgasare till sportblock på detta vis och körts med sådan konfiguration i insugskanalen i över 35 år utan att fallera.

    Det är kanske inte själva kortslutningen jag oroar mig för, jag har ju medvetet gjort en sådan på min reedmotor (men då har jag reed) för att få en extra spolport, men sena sportblock i kombination med XP’s lågbyggda värstingkolvar har liknande problematik då inugsporten lämnar snudd på för lite marginal för dem. Däremot är jag lite orolig för att den här motorn inte ger så bra stöd mot kolven på insugssidan av cylindern. Om den är så här aggressivt filad på denna fläck så är det säkert stora hål i alla öppningar. Tror du ska vara noga med inpassning av kolv här, för om man har för glapp kolv inbillar jag mig att det kan riskera att slå loss en bit av den tunna mellanväggen mellan insugstak och spolportsgolv, ren gissning bara.

    Men men, jag lämnar inga råd eller rekommendationer utan att ha sett grejerna själv och kunnat mäta på dem. :read

    /D