Sv: Re: Fin fyran, Bruks fyran & en donator

Forum Övrigt Projekt / Min bil Fin fyran, Bruks fyran & en donator Sv: Re: Fin fyran, Bruks fyran & en donator

#131623

hotrodder
Deltagare
LE2,0 Thomas wrote:
Ja men de e ju rena sommarvärmen för en saab väl…. 😀

Jopp åkey men med tanke på hur bruksfyran tillbringat sin senaste tjugo år tycker jag det är starkt jobbat. Facinerande biljäkel egentligen. Sedan jag väckte den ur dvalan har gett den en rejäl service och kör den varje dag. Den bara går och går, drar ingen olja å funkar alltså kalas. Kan ju inte sälja iväg den här för då e man ju dum :blush:

Så var det då dags för en liten [size:14pt]UPDATE!![/size]
Flera har undrat vad jag sysslar med och utan att säga för mycket så har jag jobbat undan 4 reportage för Klassiker och håller på med ett par till just nu. Så det är ett evig flyttande av bilar ut och in i verkstan.
Har även än så länge ett oerhört hemligt *ler* Saabprojekt igång 🙂 Japp! det jobbas sena nätter och andra konstiga tider enbart för att ingen ska få se vad som görs :hype: Det kommer info om detta vad det lider.

Updateringen då.. jo det handlar om Finfyran. Alltså den bajsbruna sjuttiofyran som hämtades tillsammans med donatoråttian. På bägge bilarna var som jag berättat längre upp i tråden balansaxeldreven blottlagda och på Finfyran fanns det inte en kugg kvar. Ej heller något lager med tanke på glappet i axeln.
Den tidigare ägaren hade någon gyllene smart planering på att demontera det hela drevet från åttian och montera det på -74´an utan att plocka ur motorerna. Man kan säga att kunskaperna slutade där, även jobbet när bröstkåporna på bägge bilarna var rivna.


En äcklig skitig och precis som motorutrymmet nergrisad motor blir som ”ny” efter avfettning och högtryck.


Demonteringsarbetet efter att motor och låda delats och motorn langats upp på svetsbänken gick undan. Stefan i Torpshammar hade redan skickat upp nya lager och samma kväll kunde jag missnöjt studera hur jävulsk sliten balansaxeln var. Antar det skramlat ganska bra innan det tog stopp och ett telefonsamtal dagen efter var en balansaxel på väg från Stockholm. Tack Fredrik!


Främre och bakre lager till balansaxeln.


Misstanken om övriga lager visade sej vara helt korrekt. Rasar ett balansaxellager sänks oljetrycket rejält och ger taskit oljetryck även vid ram och vevlager. Kika noga på bilden, dessa har säkert snurrat många hundra mil till men vill man sova gott om nätterna fegar man inte och kör nåt bugdetrace. Nope, även en ny vattenpump, koppling osv. låg redan och väntade. Trist som fan att behöva riva igen om nåt år bara för man varit snål.


”Bling bling nya lager


Nymålad å grann! Åttians dubbelportsinsug och Solex gjorde sej bra efter lite städning. Solexen var enligt uppgift felande och visst… Det tog dryga timmen innan jag lyckades få loss sekundärgaspjället. Rivit i många förgasare men jäveln vad detta satt. Tidigare ägare måste ha gubbkört nåt alldeles oerhört för det kan inte ha varit öppnat många gånger tidigare.


Sen går det ju bara inte att stoppa ner en tvättad och målad motor i maskinrummet utan att ha fnissat upp detta oxå.


Å upp å i… Strax innan detta moment så byttes även vänster bromslang fram. En fråga, kan någon svara på VARFÖR det just är vänster sida som alltid måste bytas på V4´orna? Är det bara därför att den sitter allra jävligast till och är SKITJOBBIG att byta när motorn sitter i ???


Hämtade ut ett sprillans batteri idag och se… Nu ere full snurr på maskin och han går tyst å fint. Ikväll ska jag ställa in tändning och justera in den riktigt. Ska rensa kylsystemet åsså köra ut han i snödrivan för nu ere nya grejjor på g *ler*
INTE MISSA!!

Edit: Kan någon posta upp eller Pm´a info om färgerna på kablarna på motorn till lykttorkarna? Dessa funkar men fyra kablar röd, gul, svart, brun ska bli tre??? nere vid motorn.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng