Sv: Re: Förgasare för etanoldrift

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasare för etanoldrift Sv: Re: Förgasare för etanoldrift

#111371
saab-jonte
Deltagare

du bör se över samtliga munstycken vid konvertering till etanol, för att köra på e85 så rekomenderas någon form av weberförgasare då dessa munstycken är lätta att byta utifrån förgasaren och då blir det lättare att expirimentera, har en weber 36/36 bestyckad för etanol som jag hade i min v4super 78, detta fungerade mycket bra utan någon större åverkan på saker runt om i motorrummet, bilens förbrukning låg då med 0,25 planade toppar och ngt påspädd förtändning på ca 0,8-1,0 liter milen, mej veterligt drog den precis lika mycket soppa med bensin och solex förgasaren på, dock var den inte i bästa skick heller.

bestyckningstabbeler för weber finns att tillgå via misab.se

det du ska åtgärda för att få ett hållbart fungerande system är att byta samtliga slangar som har ständig kontakt med bränslet, dvs. under baksätet in till tanken, och i motorrummet upp till förgasaren och pumpen. välj gärna lite dyrare slangar avsedda för modern bensin.

tändningen får justeras efter tycke och smak, där man tycker att den går bäst helt enkelt.

finsmakaren och den kräsne bör se över topplocken med en lättare bearbetning så kompressionen höjs en aning, detta ingrepp påverkar ej framtida återkonvertering till bensin. bilen kommer att bli mer lättstartad då och även inte så trilsk vi kall väderlek, finns motorvärmare monterad rekomenderas den skarpt under temperaturer av 5 + grader.

en annan viktig aspekt är även att byta olja ofta i början, en billig mineralolja är bästa då första gångerna bör man byta efter 100 mil sen efter 250 mil och sen ytterligare 250 mil, sedemera räcker det att byta var 500 mil eftersom etanolen är ett tvättande bränsle kommer motorn att bli hemskt ren invändig och kolvar/ventiler och tändstift kommer att få en ljusrosa/röd färg på den beläggningen som återstår. etanolen har även en negativ effekt på viskositeten på oljan då denna bryts ner snabbare än med bensin. låt inte ögat luras av att oljan inte blir svart efter ett par oljebyten etanolen förbränning är kall och avger mycket mindre sot än en bensindriven maskin.

för att miljön ska tjäna något avsevärt på konverteringen till etanol bör nästan en beg liten eller en biltema katalysator monteras direkt efter kollektorljuddämparen, då denna renar bort 80% av resterande skit som kommer ur bilen. då först kan man kalla det en ”miljövänlig” konvertering.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng