Sv: Re: Förgasarfråga

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förgasarfråga Sv: Re: Förgasarfråga

#88087
matthias r
Deltagare

Dubbelports-Solexen fungerar i regel rent bedrövligt när den fått jobba i många år. Men utbyte av slitdelar såsom nålventil, accpumpsmembran och munstycken(särskilt!) gör underverk. Samt smörjning och funktionskoll av alla länkar och rörliga delar. Förutsatt att spjällaxlarna inte är för glappa, men de brukar klara sig rätt länge om man jämför med tex tvåtakts enkel förgasarna.

Vidare är den mycket känslig för tjuvluft; alla tänkbara läckpunkter måste kollas ev. åtgärdas.

Rätt injusterad och i god kondis är det en körmässig höjdare; snärten när den andra porten öppnar känns tydligt. Bra bränsleekonomi vid blandad körning, tack vare att motorn kan hållas på jämnare (och mindre öppnad) gas.
Förutsatt att motorn i övrigt är frisk marschar man 110-120 km utan att det känns ansträngt.

Men: den blir ändå prestandamässigt slagen av den underbara Webern.

Och; en mycket väl fungerande och kurant 1-portare ger bilen ganska (läs tillräckligt)bra knuff för att hänga med i dagens trafik också. Till detta oslagbart låg soppaförbrukning. Bäst är Fomoco-varianten 1969-75A.

Nackdelarna? Solexen; slitdelarna som nämns här börjar bli svåra att få fatt i.

Webern? Då man väl springer på en som är till salu saknar den ofta luftrenare. En som passsar under V4:ans huv får man försöka tillverka själv. / Matte R

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng