Sv: Re: Forskjeller på Sport motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Forskjeller på Sport motorer / Sv: Re: Forskjeller på Sport motorer

    januari 20, 2015 at 08:16 #201109

    Fredrik,

    var frågan inte i vilken utförande shrike motorn fanns? . Då den nya USA miljö lagen var endast giltig för motorer över 50 kubiktom. Så minskade Saab slagvolymen på tvåtaktaren från 841 till 816 cc och miljöproblemet var för Saab förmodligen löst.

    In Hemmings Sports & Exotic Car / June, 2012 hittat jag, att shrike motorn fanns i bland- och separat smord utförande. Men det jag inte kan förstå är, att dom kalla den bland smord 46 hk enkel förgaser motor med 841 cc “Shrike” engine. För mig hade det varit av miljöskal logiskt, att använda bara separat smord motorer.
    Jag vet också att man inte ska tro på allt man hitta på internetet.

    HEMSIDA Hemmings Sports & Exotic Car /June, 2012
    The one-barrel-carbureted 46hp, 841cc “Shrike” engine of “M” models required oil to be mixed with gas, while “L” models used the oil-injection system. The last year of Saab’s traditional two-stroke offering was 1968, when U.S. 95 Ms and 96 Ms got an 820cc, 40hp triple to skirt emissions regulations on 50-cu.in.-and-larger engines.

    /Hubbe