Sv: Re: Frågor om bygge av 1700 motor???

Forum Övrigt SSR Frågor om bygge av 1700 motor??? Sv: Re: Frågor om bygge av 1700 motor???

#82662

man skiljer mellan kompressionsförhållande och verklig kompression.

Slagvolym + kompressionsvolymen


=komp.förhållandet
kompressionsvolym

detta stämmer med förutsättning att ventiler är stängda under hela kompressionsfasen, vilket de inte är. Man håller inloppsventilen öppen så länge som möjligt för att få in en maximal volym luft- och bränsleblandning. Genom att hålla ventilen öppen efter NDP utnyttjar man den inströmmande bränsleblandningens rörelseenergi. Den verkliga kompr. är alltså beroende av kamaxelns profil samt ventilspel.
Sen kan kolven aldrig gå för nära toppen pga att det behövs en viss spalt för att det ska bli virvelbildning i förbränningsrummet. utan denna virvelbildning skulle våra kära snurror bara komma upp i ca. 1000 v/m.
Exakt hur stor den här spalten bör vara har jag inte koll på, nån som vet?

/Rasmus

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng