Sv: Re: Frågor om rostskydd och undreredsbehandling?

Forum / Övrigt / Allmänt / Frågor om rostskydd och undreredsbehandling? / Sv: Re: Frågor om rostskydd och undreredsbehandling?

    februari 7, 2007 at 23:26 #103117

    När jag jobbar med entuistbilar och gör helrenoveringar plåtmässigt så är roskyddets arbetsmoment följande.

    Blästrad ren plåt;

    1, Rostskyddsprimer, gärna en sk. zinkprimer OBS! denna lägger jag mycket tunt och knappt täckande. Detta är fö. något jag alltid lägger på ren plåt under plastspackel.

    2, Kittning av alla karosseri skarvar. Även alla svetskarvar på nya isvetsade plåtar.

    3, 2K grundfärg (gärna en Epoxiegrund)

    4, Heltäckande 2K bilack. Ska vara en vanlig solid (enskikt) och alltså ingen man lägger i “bas” = 2-skikt

    5, Body

    6, Tunt lager med 2K grund

    7, Heltäckande 2K bilack. Svart, grå eller tex. i samma färg som bilen. Ytan blir blank snygg och oerhört lätt att hålla ren.

    8, Hålrumsvätska i alla balkar som appliceras med spruta och slang.

    Jag penslar över huvud taget ingenting utom kittningen där även masktejp är ett oöverträffat vapen. Spraybyrkar går fetbort om man skall ha kvalite på jobbet (gäller även Bodyn) Använder bara välkända produkter som tex. Pastic Padding, Hagmans, 3M osv. Helst inga vattenbaserade produkter men det är ett krav som blir mer och mer omöjligt att klara. Ju mer döskallar och varningstext det är på burken desto bättre produkt. Alla varv med ytskikt får “lufta av” minst ett dygn mellan arbetsmomenten (Oerhört viktigt om man skall plasta uppepå) undantag grund+lack som man lägger i princip vått i vått. Burkarnas användningstext säger mycket.