Sv: Re: fyrbultsnav. fungerar det?

Forum Övrigt SSR fyrbultsnav. fungerar det? Sv: Re: fyrbultsnav. fungerar det?

#119029
herrhansson
Deltagare

Jag skulle räkna ut vilket moment som de fyra hjulbultarna klarar av att överföra. Detta med hänsyn tagen till bultcirkelns diameter, bultmaterialets sträckgräns och bultens minsta tvärsnitsarea. Sen skulle jag beräkna huruvida de åtta M8 bultarna klarar av att överföra samma moment utifrån deras bultcirkel osv. Genom att utgå ifrån hjulbultarna kan man tillgodoräkna sig de säkerhetsfaktorer som biltillverkaren ursprungligen använt. För övrigt är det viktigt att bultarna kommer rakt och att de styr bra i både navet och konverteringsringen. Se till att inte ha gängor i snittytan, alltså använd skruv med gängfri längd tillräckligt lång för att gå in typ 5mm i navet, på detta sätt ökas tvärsnittsarean i snittytan.
För att kunna räkna på friktionen måste du beräkna inspänningskraften i bultförbandet samt ha koll friktionskoefficienten. Inspänningskraften ger tillsammans med anligningsarean yttrycket och yttrycket är direkt relaterat till friktionskraften. Detta gör att ytfinheten spelar in, men dina ytor såg ju fina ut.
Jag tycker du skall börja med bultarna och i första hand lita på dem, om du inte kommer hela vägen fram kan du ju kolla hur mycket bidrag du får ifrån friktionskraften. Att bromsskivan klarar sig med endast de små bultarna har att göra med den stora diamtern på bultcirkeln samt att anliggningsytan är väldigt liten (endast små klakcar vid varje skruv) vilket ger ett högt yttryck.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng