Sv: Re: Glappig fördelaraxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Glappig fördelaraxel / Sv: Re: Glappig fördelaraxel

    augusti 5, 2008 at 22:31 #125035

    Bussningarna köpte jag på Kroons Fordonsservice i Borlänge, de har handlat med Boschdelar sedan urminnes tider, artikelnumret på fördelarbussningarna kunde farbröderna bakom disken utantill. Det tog några veckor att få hem bussningarna då de först var restade i Sverige och sedan även i Tyskland, men sedan anlände de prydligt förpackade i påsar om 5 i vardera.
    Har sett i reservdelsförteckningen att övre och undre bussning har olika nummer, men kan det komma sig av att den övre ska ha ett hål för anslutning mot fördelarens “oljekopp”? Detta hål borrade jag själv efter det att de nya bussningran pressats på plats med hjälp av en lång M12-skruv och några passande brickor. Vissa hävdar att bussningarna ska ligga i olja några timmar innan monteringen för att den porösa metallen ska kunna uppta oljan.

    Shims för att kunna få det rätta axialspelet inhandlades på Momentum. Med stor möda och noggrannhet shimsades sedan axialspelet till verkstadshandbokens föreskrivna 2 tiondelar. När jag sedan lyfte ur fördelaren efter bara några få mils körning såg jag att spelet ökat betänkligt trots att samtliga delar varit väl infettade, med andra ord kan man nog shimsa till nära nog nollspel då delarna sätts samman.

    Den räfflade pinnen som håller fördelardrevet visade sig svår att finna ny. Hos Momentum finns alternativen solid cylindrisk pinne eller fjädrande rörpinne. Jag har provat både alternativen, i det första fallet får man stuka ändarna på den cylindriska pinnen tämligen hårt då håldiametern i fördelardrevet är något större än i fördelaraxeln. I fallet med fjädrande rörpinne tillämpade jag samma idé som SAAB tillämpat på t.ex. kopplingsgaffeln d.v.s. man driver först in en passande rörpinne för att sedan driva in ytterligare en rörpinne med mindre diameter i den första. Överskjutande längd på rörpinnarna slipas sedan bort.