Sv: Re: Guide: Byta bussningar i spakstället

Forum Modellspecifika forum OG900 Guide: Byta bussningar i spakstället Sv: Re: Guide: Byta bussningar i spakstället

#182560

saabaero
Deltagare

Nyttan beror ju såklart av hur sliten den gamla är och slitaget beror ju mycket på hur mycket den använts och hur välsmord den varit. Trådskaparens bussning vekar ha varit dålig men det kommer väl en testrapport snart 😉
Den bussning jag bytte hade okänt miltal men jag kan inte säga att det blev någon speciell skillnad och jag såg inga tendenser till slitagerester. Det var ingen större skillnad mellan gammal och ny men många bäckar små.. Det är ju mer jobb än pengar det handlar om.
När jag bytte till nytt spakställ valde jag att inte byta bussningen trots att jag hade en ny liggande.
Det faktum att den finns som piratdel kan man tolka som att den faktiskt slits.
På en 42000 mila bil kan jag tänka mig att även denna bussning är sliten så det blir säkert inte sämre av ett byte och 70kr borde rymmas i budgeten 🙂

En annan ”uppgradering” med ok resultat som jag provat är att styva upp plastkulan på gamla spaken.
Platskulan är 2-delad och halvorna trycks isär av en fjäder så genom att öka fjädertrycket blir kulan lite stummare. Kommer inte riktigt ihåg om jag monterade en styvare fjäder eller om jag ”shimsade” (med en bricka) originalfjädern. Spaken blev stummare men det försvann lite av känslan när växlarna ”klickar i” (om man nu kan säga att det känns så i en og900)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng