Sv: Re: Hjälp!

    augusti 13, 2005 at 19:32 #88225

    Lotteri!

    Kolven klarar sig säkert. Brukar använda något så simpelt (tillika mjukt och ej repande) som en glasspinne, ngt vässad med en fil, för att avlägsna lösa partiklar på kolven. Främst har jag gjort det på tvåtaktsmotorer där kolvtopparna varit helt täckta med fastbränt sot. För säkerhets skull står under den här proceduren en dammsugare jämte bilen, med slangen placerad precis där jag skrapar.

    Lotteriet handlar om de partiklar (läs rostflagor) som ev ändå bli kvar i cylinderloppet. Något så smått som dammkorn orsakar repor i cylinderväggarna under förbränningen. Ingen haveririsk, men det är ju inte nyttigt för kompressionsvärdet i längden. Haveririsken ligger i om kvarliggande flagor tar sig in under ventilsätet eller lägger sig mellan ventiltallrik och kolvtopp efter första uppstarten. Resultatet kan bli en krökt ventil eller skadad tallrik med väldeligt knackande som följd.

    M a o; kolven behöver säkerligen inte bytas om man bara är 100% säker på att lösa partiklar inte kan komma ifrån den. Dock är isärtagning (tråget bort, aktuell kolv ur) för fullständig rengöring att rekommendera.

    Men; så här vi det här förhållandet med teori o praktik. Jag har aldrig tagit till denna säkerhetsåtgärd under alla år jag skruvat Saab… dammsugaren och vass träskrapa har gjort susen.

    Bara en gång blev en ventil skadad, men då var det en kompis som skulle ha hjälp med att byta 900-motor. Vi tog en ur en skrotbil på 20 000 mil, som lät bra. I med den i hans bil. Kompisen envisades med att vi skulle slå i en dunk helssyntetolja… det höll 5 mil. Den alltför fina oljan
    löste väl upp avlagringar på kolvtopparna, alt. bildade för tunn oljefilm. Efter de fem milen uppstod fruktansvärt ventilknack mm, och ingen ork fanns. Vi förstod att fler skador kunde uppkommit så det var bara att hämta en rova till…