Sv: Re: HRC 66 – 69

Forum Övrigt SSR HRC 66 – 69 Sv: Re: HRC 66 – 69

#147484
tikkis
Deltagare

Klass upp till -69
Här i Finland och Sverige vi gör enligt FIA reglemente. Enligt det, man kan inte görä så mycket till motor i GR2 up till -69.
Stort sett är det samma som en 1500 motor med Saab Sport&Rally trimsett: Frim kam, hårdare ventilfjäder, Klassade Tvåport insug (ca samma som V4 Super 1978-80),fri avgas,Fri förgasare (men måste passa direkt till insugets original pultmönstret). Kanaler kan man fila lite så att insug samt avgasporten passar bättre till toppen. Ingen större kanalmodifieringen, eller ventilbyte. Och inte heller 1700 vev !
Enligt Saabs ger 1500 std motor med S&R trimsats 80hk. Lätt kan man tänka att med nogrant kam/förgasare/avgas val kan man latt ta ut målsättningen 96hk.

Men själv tycker, klas up -69 är bra val. I den tid var redan alla nödvändika rallysakerna klassad, olika växellåd alternativ, skydplåt osv. Själv motor byg kostar lite, och man får tillräkligt krut att körning är trevligt. Behöver inte meka med tekniken hela tiden, växellåda, däcke, bromsar och alla andra tekniken håller bättre.

En sag som jag har undrat genom åren; hur var det möjligt vinna RAC -68 med sånt motor. Man har ju alla Lotus/Twin Cam Ford mot sig med dubbel effekt ?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng