Sv: Re: Hur fungerar avgassystemet?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Hur fungerar avgassystemet? / Sv: Re: Hur fungerar avgassystemet?

    juli 17, 2012 at 10:42 #45802

    @JohnA wrote:

    Bra förklaring! Låter som att jag inte behöver fundera på att pilla med avgassystemet när jag inte är intresserad av effektökning på bekostnad av bottenvrid eller bränsleförbrukning. -Att konstruktionen i dessa avseenden är rätt så optimal som den är.

    1) Om jag fattat rätt har den främre originaldämparen först en kammare som reflekterar en del av tryckvågorna tillbaka till avgasportarna och därefter en perforerad rörstump med absorberade dämpmaterial omkring? Jag tänker inte ändra på något här men jag är av den där hopplöst nyfikna sorten som bara råkar ha en enda ljuddämpare… 😉

    2 )Det där om att tre till ett-grenrör fungerar upp till ett visst varv stämmer fint med det gamle kompisen påstod om båtmotorer och stämmer också med det jag tror mig fattat om tvåtaktare. När man sedan pressar upp varvtalen med hjälp av en gemensam expansionskammare, blir det då alltså precis så tajmat att varje cylinder s.a.s. får tillbaka sin egen tryckvåg i rätt ögonblick? Tror mig kunna se att detta ska fungera bra vid höga varv men att det sker på bekostnad av 3-1-grenrörets verkan vid lägre varv. Alltså att grenröret förvisso tar över “stopp-puffen” till föregående cylinder men att man samtidigt får en för tidig tryckvåg tillbaka av den gemensamma expansionskammaren.

    1) Jag tror, att Saabs främre originaldämpare har först ett perforerad rör och sen en kammare.
    Ett standardavgassysteme med främre och bakre ljuddämpare skall inte skapa stående eller negative tryckvågor. Mottrycket skall ligga vid ungefär 0,2 bar.

    2) Du har rätt, kommer ett avgassystem med expansionskammartyp ur registret, så är effekten sämre än med ett standardavgassystem med 3-1 grenrör.