Sv: Re: Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985 Sv: Re: Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985

saabaero
Deltagare
Gul-Kalle wrote:
SaabAero wrote:
Pysandet vid laddtryck…
vacumburken för ventilationen

Efter att du har kollat noga i motorrummet:
Titta noga på alla slanger som hör till under instrumentbrädan på höger sida…på min hade en hoppat av og jag hadde märkvärt pysande under tryck. Dom här slangorna regulerar ventilationsystemen och viss du inte hör pschhh ljudet när du vrider på spjällsnurran är någon av dom hoppat av, håliga eller rent av och där pyser så trycket ur vid gasande.
Hoppas att du inte kör runt med Wastegate slangen bortkopplat, sådant tål den inte länge.

Ett billigt och effektivt sätt att lufta kopplingen på är att kapa upp en cykelslang och trä ena ändan över huvudcylindern och pumpa upp men bara lite, och lufta.

Om man får laddtryck i ventilationens vacumsystem är sannolikt backventilen i vacumburken trasig. Det ska alltså inte gå ut något laddtryck i vacumsystemet. Ganska vanligt att den backventilen slutat fungera men den kan enkelt ersättas med en backventil för spolarsystem istället.
Kolla att inte backventilen läcker ut i atmosfären också för då får man pysljud och tjuvluftläckage av den anledningen.

Om vacumburken är frisk och man har läckage i vacumsystemet brukar det märkas genom att luftspjällen ändrar lägen när man släpper gasen/gasar på.

Är systemet friskt ska det pysa när vredet vrids även med avstängd motor.

Luftning mha trycksättning verkar ha egenheten att det ändå blir lite luft kvar av någon anledning :banghead:. Skulle nog säga att resultatet blir 90% bra med den metoden så de sista 10% får man ta med vacum eller någon annan metod.
Jag brukar ansluta min luftman till insuget och låta motorn gå på tomgång några minuter medan jag plockar undan verktygen.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng