Sv: Re: Hur gick besiktningen….

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur gick besiktningen…. Sv: Re: Hur gick besiktningen….

illusion01
Deltagare

Bara måste skriva av mig lite känner jag. Brukar alltid åka o besiktiga bilen i Flen. Har alltid vart nöjd och det har känts som att de kontrollerat bilen noga o på ett bra sätt. Alla anmärkningar jag fått har varit ”vettiga” anmärkningar.

Men det är ju närmast till Södertälje bilprovning, men jag har sjukt dåliga erfarenheter därifrån sedan tidigare som att de missar uppenbara fel, samt sätter anmärkning på sådant som är i bra skick, mycket underligt. Men så idag tänkte jag att de kanske blivit bättre o proffsigare samt tänkte slippa åka så långt.
Bilen jag var o besiktiga är väldigt genomgången (min 900a 2.1a) med nya bromsar o slangar o inga läckage o ingen rost etc. så jag tänkte så mkt kan det inte bli… Och det blev det ju inte heller.
Men efter att inte hittat något så sa han att jag har för breda fälgar (trodde de hade slutat med att ogilla det numera). Besikta med exakt samma däck o fälg förra året utan anm.). Tydligen ska de nöta mot fjäderbenet enl. dem.
Det konstiga är att när köpte o monterade dessa så dubbelkontrollerades just detta.
Det som sitter på är 16″ Ace Dino tror de är 7″ o et40. Jag har monterat dem med 10 spacer o den tar ej i vid fullt rattutslag. Min teori är att den möjligen snuddar när han hissat upp den max o sen försöker vrida hjulet, vet inte om den hamnar i annat läge då? men när den står på marken med fullt rattutslag så är det ca 0.5cm kvar. Kontrollerades både innan hjulen monterades för 2 år sen o nu igen. Visst det är inte mkt marginal men den tar ju inte i.

Men anm. nöter mot annan detalj blev det fast den alltså inte gör det enl. mig. Det är heller inga märken/spår på däck eller så.

Sen att man måste komma tillbaka för detta fel… i princip kan jag väl hänga på 15″ vinterdäcken o besiktiga o sen byta tillbaka bara… känns onödigt att köpa nya bara för detta.

Har ju haft o kört med dessa i 2 år utan problem och jag har svängt fullt massor med gånger o inget har tagit i vad jag märkt heller.
Men får väl va glad att det inte var några andra fel samtidigt..

Edit: var kanske lite i frustrationens timma som jag skrev. Det är alltså endast vid fullt rattutslag de ska ta i fjäderbenet enl. Bes. Överreagerade såklart, men ibland blir det så när det är fel man inte förstår. Jag kanske smälter detta när jag ser att den faktiskt snuddar vid fullt utslag, får se har bara svårt att tro det nu. Hade ju själv gärna velat se hur han såg att den tog i men man sitter ju snällt o tar en kaffe som de ber en.. .Och har visst bara ägt nya däcken 1 år såg jag nu också.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng