Sv: Re: Hur många OG 900 Cab i Sverige?

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur många OG 900 Cab i Sverige? Sv: Re: Hur många OG 900 Cab i Sverige?

turbocab
Deltagare

När Saabcab-klubben var i liv så hade vi siffror på detta. Eftersom mitt minne är helt kass så kommer jag sjutton inte ihåg vad siffran var 2004 – Martin, som killen bakom klubben hette hade kollat med VV. Det var 3 eller 400 nånting kvar i sverie då, inte mer. Men det finns väl nån här som vet hoppas jag? Jag säger 400 nånstans så får vi se om någon sätter emot. Bilarna var svindyra, procentuellt sett dyrare än idag då cabb har blivit något av var mans bil. Så var det inte 1988, tex kostade en BMW 320 Cab mindre än Saab 900 TurboCab. I början av 90-talet var det ju krisen som påverkade, och precis som 900Aero så var det få som slantade för en AeroCab 1991 – 1993. (då fanns cabben endast som AeroCab eller som 2,1 insprutare, de senare är också mkt ovanliga)
Därför ser man inte särskilt många sena og900 Cab, majoriteten är 1987 – 1988 nånting. Min vita svensksålda 1990 är tex en av bara två (!) vita sålda det året, men troligen gick det fler i andra färger. Som jämförelse gick över 3000 vita till USA samma år… Det är där som de finns, och i Europa såklart. Men inte i fattig-sverige. Dock är Svenska bilar ofta i bra skick då de använts endast på sommaren. Dock inte alla såklart, vissa gick ut som tjänstebilar och levde ett mkt hårt liv och finns därför inte kvar i registret längre, det gäller ju många liknande bilar för övrigt.

Totalsiffran på og900 cab var 48.800 om jag inte missminner mig.

Offtopic:
2004 på cabträffen slog vi troligen världsrekord – mest antal og900 Cab på en och samma färja, vi var 25st og900 Cab på en och samma vägverksfärja över Bråviken. Det var 3 andra bilar också, färjan rymde typ 28st bilar…En dam lommade fram till en av oss och undrade om det var nåt organiserat…. 🙂 En oförglömlig upplevelse. Kanske kan lägga upp en bild om nån är sugen?
Sorry för offtopic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng