Sv: Re: Hur ser läget ut egentligen?

Forum Övrigt Allmänt Hur ser läget ut egentligen? Sv: Re: Hur ser läget ut egentligen?

#28354
Martin
Deltagare

Christer Gerlach skriver på DN Debatt:
http://www.dn.se/debatt/med-lite-hjalp-pa-vagen-har-saab-chans-att-overleva

Lite hjälp på vägen ger Saab chans att överleva
De goda förutsättningarna för Saab är fler än man kan tro. Det är inte bara en nackdel att vara liten. Det finns små biltillverkare som klarar sig i den globala konkurrensen. Jaguar/Landrover, Suzuki och Rolls Royce är bara några exempel och Saab kan bli en av dem. Strålande ingenjörskonst har gett Saab utmärkta motorer och världens säkraste bilar. Modellprogrammet är bredare än någonsin och Saab har bilvärldens intressantaste formgivare. Företaget har flera nya partner på gång. Ett tillfälligt statligt engagemang skulle dramatiskt öka Saabs möjligheter att överleva, skriver Christer Gerlach.

Saab Automobile är i kris. Ni känner igen rubrikerna: Kris, chock, kronofogden, miljardförluster, desperat jakt på pengar…

Men i allt elände finns en annan verklighet som ger hopp – men inga garantier – om framtiden. Det är dags att ta en titt på de goda förutsättningarna – de är fler än man kan tro.

Små biltillverkare klarar sig i den globala konkurrensen. Det upprepas som en sanning men är det sant? Här ett exempel: När Ford sålde Volvo sålde man också brittiska Jaguar/Land Rover. Indiska megaföretaget Tata köpte Jaguar/Land Rover som då tillsammans tillverkade cirka 250.000 bilar om året. Långt färre än Volvo. Jaguar ensamt tillverkade runt 50.000 bilar – ungefär hälften så många som Saab under ett ”normalt” år.

Men sedan Tata tog över har Jaguar/Land Rover ökat försäljningen med 24 procent. På tre år har Jaguar/Land Rover anställt 1.500 nya medarbetare och behöver nu ytterligare tusen ingenjörer. Jaguar/Land Rover gör nu rejäl vinst och Tata ska investera 50 miljarder kronor de närmaste åren.

• Saabs nya partner kinesiska Pang Da med 1.100 återförsäljare kan vara nyckeln till återhämtning för Saab. Antag att varje återförsäljare säljer en bil i veckan. Det betyder 57.000 bilar om året och hälften av en normal Saabproduktion.

• Den ryske miljardären Antonov hoppas kunna tillverka Saab i Ryssland. Lokal tillverkning innebär att Saab tar sig förbi höga importtullar och får tillgång till en marknad som kommer att vara Europas största 2014.

• Saab var först med att anpassa turbon för personbilar. Saab förknippas på ett unikt sätt med turbon och stärker varumärket.

• Saab har en av marknadens starkaste miljödieslar. Tack vare en unik egen dubbelturbo lyckas man krama ur 180 hästkrafter ur en diesel på bara 1,9 liter som släpper ut 119 gram koldioxid. Det är ett stycke strålande ingenjörskonst.

• Saab bygger världens säkraste bilar. Inom tre veckor krocktestade amerikanska trafiksäkerhetsverket två nya Saabmodeller och gav båda högsta betyg och utnämnde dem till bästa val.

• Saab har i dag ett bredare modellprogram än man någonsin haft. Nya 9-5 säljs redan. 9-5 kombi är klar för produktion. Stadsjeepen 9-4x ska snart börja säljas i USA. En helt ny 9-3 – Saabs viktigaste modell – kommer nästa år i minst två karossversioner. Saabs ingenjörer skissar på en mindre modell som ska heta 9-2 eller 9-1. Det finns redan en utvecklad konceptbil för en liten stadsjeep.

• Saab har fortfarande en modern, rationell och effektiv fabrik med välutbildade arbetare och tjänstemän.

• Saab har flera partner på gång. Man har ett avtal med BMW om köp av motorer. Kinesiska biltillverkaren Zhejiang Youngman, som vill investera i Saab, kan tillsammans med återförsäljaren Pang Da bli avgörande för framgång.

• Saab har i dag en av bilvärldens intressantaste formgivare, Jason Castriota. Han har ritat konceptbilen Phoenix som visar hur morgondagens Saabar kan se ut.

• Saabs senaste modeller får strålande recensioner av utländsk press. Europas största motortidning, tyska Auto-Bild skrev om nya 9-5: ”Sällan har Saab varit så lockande som nu.” Amerikanska Road & Track skrev om nya suven 9-4x: ”Sammantaget ser och känns nya 9-4x som en äkta Saab, och klarar sig bra mot konkurrenter som BMW X3 och Audi Q5.”

• Det är inte bara nackdelar med att vara liten. När det står BMW, Audi, Mercedes, Lexus och Volvo på varenda garageuppfart i tyska, amerikanska och kinesiska förorter så finns utrymme för arkitekter, advokater och tandläkare som vill ha någonting annorlunda – då finns det en chans för Saab.

• Det finns flera små eller medelstora bilfabriker som är framgångsrika: Mini, Suzuki, Dacia, Rolls Royce, Bentley, Lamborghini, Subaru. De är alla nischade med olika unika profiler: sportiga, fyrhjulsdrivna, lyxiga, billiga, småbilar… Där bör Saab placera sig.

• När GM beslutade att lägga ned Saab blev det demonstrationer i bland annat Tyskland, USA, Australien och Sverige: Rädda Saab! Saab har en kärna av hängivna fans som till exempel Jerry Seinfeld och Jay Leno. Saab är ett mycket starkt varumärke – en ikon.

• Saab har fortfarande duktiga och påhittiga ingenjörer. Trots knappa resurser har de tagit fram utmärkta dieselmotorer, gjort fräck inredning i nya 9-5, utvecklat den nya stadsjeepen 9-4x, anpassat och förfinat fyrhjulsdriften från svenska Haldex.

Till sist: Ska stater äga bilfabriker? Hur ser det ut i världen?

Amerikanska regeringen räddade General Motors från konkurs med ett lån på 350 miljarder och blev ägare till cirka 60 procent av företaget. I dag går GM med vinst igen och har nu börjat betala tillbaka på lånen och ägarandelen är nu nere i 30 procent.

Även Chrysler fick statligt stöd och därmed skapades förutsättningarna för italienska Fiat att köpa Chrysler som betalat tillbaka lånet.

Den amerikanska staten är också genom GM delägare i koreanska Daewoo, australiska Holden, tyska Opel och brittiska Vauxhall.

Tyska delstaten Niedersachsen äger 13 procent av aktierna i Volkswagen och har 20 procent av rösterna och oljerika emiratet Qatar äger 17 procent.

Genom Volkswagen äger Niedersachsen och Qatar delar av Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti, Porsche, japanska Suzuki och Scania.

Franska staten äger 15 procent av Renault och är därmed också delägare i Volvo lastvagnar, japanska Nissan, tyska Daimler/Mercedes, rumänska Dacia, kore­anska Samsung och ryska Avto/Vaz.

Ett tillfälligt statligt engagemang i Saab skulle dramatiskt öka möjligheterna för Saab att överleva och öka förtroendet bland utländska investerare.

Hur mycket pengar behöver Saab för att klara sig under den värsta krisen – det vill säga fram till när man kan börja sälja de nya modellerna? Fem miljarder, sju miljarder? Nu gäller det att snabbt få fram pengar så att Saab kan betala sina underleverantörer så att de kan börja tillverka de cirka 20.000 delar som ingår i en modern bil.

Utan dessa delar – ingen tillverkning av Saab, ingen försäljning och inga intäkter.

CHRISTER GERLACH
journalist och författare

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng