Sv: Re: In med 92´an i verkstan

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas) / Sv: Re: In med 92´an i verkstan

    maj 1, 2007 at 01:29 #105895
    Martin wrote:
    Raskt marscherat som sagt. Vilken primer använder du?

    Tjae nu har jag använt mej av en “elaking” som jag fick från ett ställe där dom blästrar. Det är en enkomponent typ washprimer och den luktar som f*n. Kommer inte ihåg vad det stod på stora hinken (Standox möjligtvis?) men annars använder jag ofta Plastic Paddings vanliga “rödgrund” PP´s primer finns ju även som grå men tycker den röda är bättre att lägga. Tragiskt och stor sorg att PP slutade tillverka den röda 2K “superprimern” Den som såg ut som dagens 1K men med härdaren i en liten glasflaska brevid. Den försvann för ett antal år sedan och den var helt oöverträffat prisvärd och tålde alla på marknaden förekommande produkter. Samtidigt som den gick att använda som förseglig uppe på allehanda konstiga lacker/skikt/ytor som annars riskerade att resa.

    Update:
    och nu är jag tämligen irriterad… givetvis har färgbrytarn blandat fel kulör åt mej. Tänkte jag skulle få visa upp ett nylackat motorutrymmen men BRUNT!! 😡 Va F*N!! det var ju BRUUUUUN färg i burkjävulen…
    Där fick man för att man inte lyfte på locket å kollade innan man tog burken och gick. AMATÖRMÄSSIGT!!
    Well, dom skall få höra på “Fresken” bara det blir vardag igen men va faen.. jag ville ju lacka nuuuuuuuuuu

    Åter! vi fortsätter först där jag slutade sist..


    Efter rostskyddsprimern är det då dags för kittning av alla skarvar, omlottsplåtar och alla lagningar (svetskarvar) Masktejp är ett oöverträffat vapen i detta sammanhang. Något som för övrigt används flitigt vid många slags jobb som tex. spackling, plastning, gelcoat, glasfiber etc.


    Efter kittet har torkat är det då dags att lägga en 2K topplack på alla ytor som skall boddas. Många kan nog anse detta är överambitiöst men ett genomslag i bodyn tex. av ett stenskott innebär att fukten tränger in till primern som inte på något sätt är tät och vidare ner i plåten.


    Topplack på och detta är INTE!! rätt grönfärg *morr* utan en skvätt som är kvar sen ett tidigare jobb.


    Så lägger jag på body. Kör uteslutande med spruta och satsar enbart på välkända fabrikat som Plastic Padding, 3M, Hagmans osv.


    Så slutligen en ny vända med 2K topplack uppe på bodyn. Detta ger en suveränt lätt yta att hålla ren, är till viss del självrenande och blir snyggt.


    Fotot ger inte rättvisa men trots en knottrig yta så är det spegelblankt.


    Åsså en snabb nerhasning av primerns yta med en 3M slipduk.


    HS-grund innan topplacken, fördelarna med denna är att man kan köra den både som slipgrund eller direkt rätt på med toppen…. å det var efter detta moment jag öppnade burken och såg den bruna kulören, så nu står det still tills på onsdag.