Sv: Re: Inga fungerande instrument 900 95a

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Inga fungerande instrument 900 95a Sv: Re: Inga fungerande instrument 900 95a

jambo
Deltagare

Hej Choffe1989,

Intressant, nytt för mig, har som förtår själv skruvat mycket med sagda bilar, och har
blivit farsinerad av instrument-problemen, se mitt tidigare inlägg.

Skall beskriva ett annat fenomen som hände en tid tillbaka, började med att ABS-lampan tändes,
vidare så slutade hastighetsmätaren att fungera, och till sist så var hela instrumentet svart,
började med att mätt upp alla ABS-kretsarna, och fick ingen signal när jag snurrade på vänster bakhjul,
ledningen/kopplingarna var ok, så jag plockade av hjulet, och upptäckte att det var små rosthål i centrum-
kåpan till navet, och det är ju också på den sidan som hastighetsmätaren får sin signal från, bytte ut hela
navet mot ett bättre bagagnat, och efter detta så fungerade alla instrument, och problemet återkom inte,
dvs som du beskriver tankarmaturen.
Plockade isär det gamla navet, och vad som hade hänt var att vatten/fukt/gegga hade kommit in i navet
genom nämnda rosthål, och förorsakat ärgningar i bägge spolarna (hastighetsmätare/ABS), och slutligen
kortslutit bägge kretsarna, därav hela kollapsen av instrumentet.

Med vägledning av din beskrivning om tankarmaturen, och paralellen med mitt nav, ser det ut som att instrumentet
kan sluta fungera på grund av många olika anledningar, och före man börjar om-lödning av själva instrumentet, så
kan det vara en fördel om man kontrollerar/felsöker, och mäter upp samliga kretsar, detta för att utesluta andra
problem som påverkar själva intrumentet, hjälper föga att plocka ut instrumentet och löda, om felet sitter på annat
håll, bäst att göra hemläxan först, sen kan man gå vidare.

Mvh,

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng