Sv: Re: Inget trams, lätt handpåläggning ”EMSEN”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 EMS -74 (Inget trams, lätt handpåläggning) Sv: Re: Inget trams, lätt handpåläggning ”EMSEN”

#135573

hotrodder
Deltagare

Jaha… här disskuteras det *ler* Kul! å trodde faktiskt det skulle vara en annan grill på´n men ok, väntan på amerikaljus får den duga. Sådana ljus eller EMS märke vare nån som hade? Även en extraktor är av intresse om den inte är platt i botten eller åtminstonde en bild kan hjälpa mycket, PM…

Update!
Inte hänt så mycket då jag känner av frustationen att vara utan svets å därför hellre på ren tjur sitter framför teven men har under helgen i alla fall…

…motortvättat lite och gnodd bort värsta göret.


Sen har jag ordnat mer tillförlitlighet så man slipper lyfta på huven såfort man ska vrida igång maskin. Startmotorn är utbytt (gamla låg i skuffen) och anslutningen på den var mer än amatörmässig så därör har jag rivit lite i katastrofkopplingar idag. Hur som helst… här behöver jag lite tips.
Starten som satt monterad och som nu fått en skvätt färg har TVÅ anslutningar på solonoiden, ”original”? starten från skuffen har bara EN. Enligt verkstadshandboken ska trigg från tändningsnyckel och kabel till tändspole (efter förkopplingsmotstånd) sitta ”pos. 50” på startmotor. Denna kabel till tändspolen hängde tidigare i luften och efter att den blivit inkopplad så går bara maskin när starten snurrar. Saken är den att ”pos. 50” på starten jordar när startnyckeln släpps och får då förkopplingsmotståndet att lysa som en sol. Andra anslutningen på startmotorn har varken + eller – oavsett status på startnyckel, märkligt?
Maskin går mao. bara om man hänger kabeln från starten till tändspolen i luften som förut, visst kan jag switcha spänningen dit med typ ett relä men jag vill ha en förklaring. Startmotorn som låg i skuffen är helt död och den har jag inte obducerat/mätt vad som sker.


Sen har vi det här med bilbatterier… AVSKYR kassa batterier då dessa utan undantag ger upp då man har som mest bråttom, är skitkallt, man försovit sej, ska på möte etc. ja ni förstår. Därför skulle jag aldrig ens komma på tanken att jiddra med begagnade batterier från skroten och låta snålheten styra NOPE!!! Nytt e alltid nytt men nu börjar jag bli rätt trött på att köpa nya hela tiden.
Senaste två åren har jag bland annat köpt nytt batteri till 92´an och bara nu i vinter har jag köpt batteri till; Finfyran… Bruksfyran… Cheva vanen… Cheva trucken… å givetvis behövdes det ett batteri till Emsen… som om inte detta räcker så behöve 99 -75´an jag köpt men inte hämtat än ett batteri, sen 9-5´an… I den sitter det ett batteri som är minst 4 år så där är det väl oxå en tidsfråga innan det ger upp, TRÖTTSAMT!!! var ordet och nackdelen med många bilar som ska köras.


Så blev det ju givetvis lite Emsåka i vintersolen oxå *LER*

[color:#FF0000]Sedan får någon moderator gärna minska sizen på bilden längst upp så tråden inte blir så breeeeeeeeeeeeeed att läsa.[/color]

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng