Sv: Re: Kännetecken på 1965 års motor?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Kännetecken på 1965 års motor? Sv: Re: Kännetecken på 1965 års motor?

baard
Deltagare

Enforgasser langnosmotoren finnes bare i 1965 modellen. Innmaten i motoren, dvs vevaxel, kolvar, packbox, tändfordeler, etc,
er identisk med de siste kortnosmorene. Det samme gjelder forgasseren.

Det er mange forklaringer på hvorfor motoren ble endret med ”vanlig” vannpumpe i topplocket, og kylaren ble plassert foran motoren. Den mest kjente forklaringen er vel at ingenørene på Saab fabrikken konstruerte om fronten på bilen, for å forberede motorrommet for firetaktsmotor. Når det er sagt, er det vel liten tvil om at bilen får bedre kjøling når kylaren sitter foran i fronten av bilen, og ikke bakerst i motorrrommet som i kortnosen.

”66” motoren med trippelforgasser yter 2 hk mer en ”65” enforgasseren. I tillegg til flere forgassere, er også topplockene forskjellig. Det er høyere kompresjon i ”66” topplocket. Porttidene (høydene på portene) er identisk på begge motorene.

I følge fabrikkens tekniske opplysninger, kan ”66” motoren kjøres med lågare oljeblanding i bensinen. Nå er 2 hk ikke særskilt mye, men tatt i betakning at de kommer på toppen av ”bare” 40 hk, gjør de kanskje den senere motoren noe mer lettkjørt.

Jeg har selv en 65 modell, med trimmet ”66” motor. Jeg holder nå på med å renovere og trimme originalmotoren. Jeg skal bruke planet 66 topplock, GT vevaxel, sport kolvar og sport tändfordeler. Jeg har filt portene tilsv. ”64 sport”.

Jeg er spent på hvordan denne motoren blir i forhold til den trimmede 66 motoren.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng