Sv: Re: Köra utan fördelarlös

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Köra utan fördelarlös Sv: Re: Köra utan fördelarlös

#36285
matthias r
Deltagare

Är tändläget rätt ? Innan inställningsmomentet, måste du, som Ingvar skriver, vara absolut säker på att brytarnas/kondingens inställning och kondition är 100%.

Hjälper inget av ovanstående här nämnt, testa tändspolen. Originalspolarna till tvåtaktarna 1964-68 är av bra kvalitet och har absolut rätt voltvärden. Men visst händer det rätt vad det är att de inte längre hänger med, och detta märks oftast genom de problem du beskriver.
Testa helst med en annan originalspole. Andra spolar typ Biltemas universal funkar men jag har faktiskt upplevt att dessa kan bli varmare, nära på heta! Tvåtaktaren tänder på varje varv vs fyrtaktarnas varannanvarvständning vilket på något sätt torde ha inverkan på spolens
avkylningsförmåga och livslängd.

Ett alternativ är originalspolarna till V4 1970-80. De fungerar optimalt till tvåtaktarna och verkar vara lika värmetåliga. Det är mig veterligt olja inuti spolens mantelkärl som kyler och dessa spolar är uppenbart tjockare än univeralspolar.

Fortsätter spökerierna, ur med fördelaren, flytta alla fräscha tänddelar till en annan begagnad, montera och gör inställning. Det händer nämligen att vikterna”hänger sig” i något läge och tändförställningen ”fastnar”.

Både tändinställning och fördelarmontering finns beskrivet på gamla forumet, men hittar inte inläggen just nu.
Har beg spole och fördelare om du skulle behöva, PM:a mig om det blir aktuellt.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng