Forum › Övrigt › SSR › Krängningshämmare › Sv: Re: Krängningshämmare
Skall det bli busbil eller orginalbil?
Att krängningshämmare skull lyfta innerhjulet är en skröna.
Däckgrppet känner inte av om krängingsstyvheten kommer från fjädrna eller från krängaren utan summan av dessa.
Så vad man gör när man tar bort krängarn fram är att man flyttar en del av lastförförtjutingen från framaxen till bakaxen.
Det är ju bra på en understyrd bil, men aset kommer också kränga mer. Och då däck är camberberoende så blir greppet sämre när bilaset kränger mer.
Så steg 1 är att fixa lagom hårda fjädrar runt om.
Steg 2 lägga på kränger bak och fram så bilen rollar ca lika mycket som den pitchar(mätt på fjädringsrörelsen på hjulen).
Baken skall ta så mycket av lastförstjutingen det går, mao så mycket att inner bakhjul NÄSTAN lättar från backen.
Lättar inner bakhjul är det bara lägga på mer krängre fram, pga när ett hjul lättar kan den axen inte ta mer lastförstjuting utan resterande hamnar på motstånende axels ytterhjul.
I vårt fall ytter fram, inte bra. Ger bara mer känging som försämrar greppet.
Nu är detta tugg mästa gällande asfalt åka, men prinsipen gäller även grus.