Sv: Re: Krav på stöldskydd?!?

Forum Övrigt Allmänt Krav på stöldskydd?!? Sv: Re: Krav på stöldskydd?!?

#43120
michelle
Deltagare

(Sorry, jag babblar vidare:) :read

Nu har jag hittat dom specifikationer som uppenbarligen gör det helt omöjligt att godkänna en bil utan fungerande ratt/växelspakslås.
Och känns ju jättetokigt, milt sagt, att upptäcka att det hela grundar sig på en EG-överenskommelse som är nästan 40 år gammal, gällande typgodkännandet!
Det som det hela faller på när det gäller våra Saabar är att specifikationerna säger att stöldskyddet ska vara fast monterat, att det inte ska vara möjligt att ta ur nyckeln utan att aktivera stöldskyddet, samt att det ska vara möjligt att starta motor och avaktivera stöldskyddet med en enda nyckel.
Det är dessutom ganska ironiskt att detta EG-typgodkännande egentligen kom till för att underlätta för biltillverkarna att sälja sina bilar i alla samma utförande i alla EG-länder, man skriver i klartext i själva direktivet att medlemstaterna inte ska kunna förbjuda försäljning eller användning av bilar som uppfyller detta typgodkännande.
Kraven kom alltså inte till för att kunna förbjuda användning av redan existerande och godkända bilar.
Det tycker jag är en viktig princip-skillnad.
Jag menar; Det är ju skillnad på att upprätthålla och kontrollera ett typgodkännande och att förbjuda en redan tillverkad och såld och använd och ur trafiksäkerhets och miljösynpunkt godkänd bil i trafik.

Dessutom, om man nu fortsättningen i detalj ska kolla varje bil enligt det otroligt detaljerade typgodkännandet, istället för som fram till 2012, enbart ur trafiksäkerhets och miljö-aspekt, då kommer resultatet bli att en väldig massa bilar kommer att bli olagliga.

Dessutom måste man väl ha gett dispens till vissa modeller av lyxversionerna av Lexus, BMW, Cadillac etc, som ju enbart förlitar sig på elektronisk stöldskydd och inte ens har ett tändlås med mekanisk nyckel liksom, utan man startar och stänger av motorn med en knapp?
Så dispens till lyxbilar, straff och körförbud till folkbilar.
Var det verkligen tanken med den ”europeiska gemenskapen”?

En annan ironisk sak är att i typgodkännande-reglerna står det tydligt och klart att när anordningen är i funktion får det inte vara möjligt att med enkla medel sätta stöldskyddet ur funktion.
En kraftig skruvmejsel måste ju räknas som ganska så enkla medel kan man tycka.
Skyddsanordningen ska dessutom vara konstruerad så att den inte utan att ”väcka uppmärksamhet” kan öppnas.
Man kan ju verkligen undra hur de flesta original ratt och växelspakslås överhuvudtaget kunnat bli typgodkända, nånsin…

Vore det här en fråga om en vanlig domstol så borde det ju finnas massor av grunder för överklagande, men bilprovningen/transportstyrelsen verkar ju komma undan med sina godtyckliga påhitt, verkar det som.
Jag kommer i alla fall att överklaga med motiveringarna:
1. Att det inte har något med trafiksäkerhet eller miljö att göra.
2. Att jag faktiskt har ett bättre (och trafiksäkrare) stöldskydd än original, vilket dom absolut inte kan motbevisa.
Visst, jag måste använda hela två! nycklar för att kunna köra iväg med bilen, men gör det bilen mindre stöldsäker?
Och visst, det aktiveras inte automatiskt när jag tar ur nyckeln, utan jag måste göra ett litet enkelt extra handgrepp, men det ligger ju liksom i mitt eget intresse. Och hela idén med EU är väl att bevaka medborgarnas intressen, kan man ju lätt få för sig i alla fall. Men vems intresse bevakar man med denna nya regel?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng