Sv: Re: Lackskarv 16″ Aero

Forum Modellspecifika forum OG900 Lackskarv 16" Aero Sv: Re: Lackskarv 16″ Aero

#180800

joh900
Deltagare

@rodder76 wrote:

vissa personer väljer att polera kanten, för att sedan maskera och lackera centrumet. Finns det någon fördel med detta förfarande?
Själv hade jag för avsikt att lackera fälgen med den färg jag önskar på centrumet, och sedan polera upp kanten. På detta sätt borde jag rent teoretiskt slippa maskeringsdelen.

Feedback om de olika förfaringssätten mottages tacksamt
//

Hej!

Jag tycker nog det är enklare att polera upp kanten först, då gör det ju inget om man kommer åt centrumet lite med grovrengöraren (som det syns rätt tydligt på vissa fälgar). Tror det är enklare att få en jämn skarv också om man polerar först och lackar sedan. Att slipa fram en jämn skarv är nog svårt då risken är att lacken blir nedmattad just i skarven, eller att det kikar fram lite grundfärg. Är ju svårt att maskera fram en kant och slipa efter också eftersom sandpappret tar bort maskeringen ganska effektivt. 😛

Provade lite igår och maskera kanten och det gick faktiskt ganska smidigt, om man har rätt maskeringstejp. Jag har köpt en grön väldigt tunn och följsam maskeringstejp, tillverkat i någon typ av elastisk material. Denna kan man (nästan) maskera 90 graders böjar med. Fungerar med andra ord riktigt bra. 🙂

Om man däremot skall svarva fälgbanan så skulle man nog likagärna kunna lackera först, då borde det inte ha någon betydelse tycker jag. Eventuellt kanske det finns risk för att färgen spricker just där man slutar svarva? Enda sättet och ta reda på det är väl att märka det den hårda vägen. 😀

MVH

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng