Sv: Re: Lackskarv 16″ Aero

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lackskarv 16" Aero / Sv: Re: Lackskarv 16″ Aero

    januari 1, 2011 at 14:13 #180837

    @rodder76 wrote:

    Det där med färgkod till 16″ Aero är alltid en knepig historia.
    Själv har jag bett två av varandra oberoende lackerare försöka “lysa” en gammal fälg med spektrometer. Det ena resultatet blev en Fordfärg som inte finns i några databaser (denna fälg “lystes” hos det skadecenter som lagar bla. Volvo och Ford i Lkpg).

    Jag tog med mig en fälgkåpa till färghandlaren och jämförde mot färgkartan han hade.
    Det fanns ingen Saabfärg som var tillräckligt nära.

    Den vi tyckte låg närmast hette

      GM (Europe) SMOKE GREY
      140,96L,96U GEM. 140 DELTRON (BC)
      Metallic PRIME
      Resultatet blev riktigt bra den gången.

    Nästa gång beställde jag samma färg hos en annan handlare och det blev tokfel 🙁 så jag fick göra samma procedur igen att gå via färgkartan och den kulören blev inte lika nära originalet.

    @joH900 wrote:

    Jag tycker nog det är enklare att polera upp kanten först, då gör det ju inget om man kommer åt centrumet lite med grovrengöraren (som det syns rätt tydligt på vissa fälgar). Tror det är enklare att få en jämn skarv också om man polerar först och lackar sedan. Att slipa fram en jämn skarv är nog svårt då risken är att lacken blir nedmattad just i skarven, eller att det kikar fram lite grundfärg. Är ju svårt att maskera fram en kant och slipa efter också eftersom sandpappret tar bort maskeringen ganska effektivt. 😛

    Håller med till fullo.
    Dock har jag provat att maskera centrumet vid slipning av fälgbanan och tycker det går ganska bra. Vanlig maskeringstejp är trots allt ganska jobbig att slipa bort med finkorningt sandpapper.

    @rodder76 wrote:

    Själv måste jag nog lyckas få upp fälgarna i en svarv för att de ska bli anständiga, ty de har fullt med skrapsår. Tyvärr är jag inte säker på att jag kan svarva fram kanterna på alla fälgar, då en är riktad, men antagligen lite för skev för att lägga mot svarvstålet.
    Så JOH900. Du får gärna skapa en “how to do” med vilka verktyg mm du använder för att få fram en snygg kant…. in case of failure.

    Prova med ett grovt sandpapper och slipkloss först. Det blir bättre än man tror med så enkla medel

    @joH900 wrote:

    Här blir det ingen klarlack, blir ett bra vax samt en omgång med putsduken vid behov. Jag putsar hellre upp kanten några gånger om året istället för att behöva slipa ner och renovera fälgarna igen om ett eller några år när klarlacken börjat gulnat/flagnat/börjat krypa fukt. 😉

    Ska fälgarna användas vintertid anser jag att man måste ha klarlack.
    Har själv provat en vinter utan klarlack och trots att jag åker på saltfria vägar blev fälgarna så angripna att det inte räckte med polering 🙁 Blev alltså att börja om med våtslipningen 😡 och sedan på med klarlack.
    Den klarlackningen jag gjorde då blev långt ifrån seriös men nu är det minst 4år sedan och det finns fortfarande inga tendenser till klarlacksläpp men däremot finns det såklart gott om märken efter stenskott.