Sv: Re: Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

Forum Modellspecifika forum OG900 Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag. Sv: Re: Lågt GLT og900 t16 / laddar dåligt överlag.

900s65
Deltagare

@andersson__ wrote:

@900S65 wrote:

Saab har haft många bra uppfinningar men APC tillhör inte en av dem. Förstår inte hysterin med att detta skräp måste behållas på bilen till varje pris!?
Jag är inne på min fjärde 900S, tack och lov utan APC och alla har jag kört med laddtrycksstyrning i form av en ”Dawes Device” kul/fjäder ventil som
kopplas in mellan WG och turbo. Gjort på 5 min, lossa en låsmutter och justera laddtrycket efter behag. Ingen smygöppning på WG, snabbare spool-up,
sänker inte trycket på höga varv, ger inga överslängar överhuvudtaget (skall inte förväxlas med ”pystrim”) I med ett bränslechip, kör och njut av hur en og900
kan gå om man bara slänger ut APC skräpet.
Naturligtvis måste man ha en bra IC, förstånd innanför pannbenet och veta var gränsen går, som med allt annat.
Jag laddar ca 1,5bar, kör bilen hårt, inga problem öht.
Finns massor av folk som går fullständigt i spinn om man nämner att plocka bort APC, snobberi och okunskap och inget annat.

Att din bil spikar, ja inte så konstigt, knacksensorn är en del i APC systemet och ”örat” som skall lyssna efter spikningar. Problemet är att den lyssnar
efter ALLA ljud och vibrationer och ger utslag för det med APC reglering som följd, det räcker med en rasslande kamkedja, slitna lager, tickande ventiler,
en sliten motor så ger den utslag. Knacksensorn kan inte skilja på vad som är en bränslespikning eller ett vanligt ”oljud”. Återigen, APC systemet är fullständigt onödigt och bara en tråkig begränsning för hur bra en Og900 kan gå. Den tiden du har lagt på felsökning till ingen nytta dessutom är ofantligt mycket större än tiden det tar att koppla bort APC, problem löst!

Gör dig själv en tjänst, lägg 349:- på en laddtrycksventil, bygla tryckvakten, se till att motorn är fräsch, köp ett bränslechip, fräsch pump och BT samt en Kina IC, efter det vill du aldrig sätta dig en bil med APC:)
Om du är i trakten av Lund någongång så hör av dig så skall du få prova min bil.

/Magnus

Hade det inte suttit apc i trådskaparens bil hade motorn varit sönderspikad och skrot så helt värdelöst kan det inte vara.

Det är bara rent nonsens och har ingen som helst förankring i verkligheten!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng