Sv: Re: Långnosmotor -66 Lätt trimning. Den Startade!!

Forum Övrigt Projekt / Min bil Långnosmotor -66 Lätt trimning. Sv: Re: Långnosmotor -66 Lätt trimning. Den Startade!!

#125124
stefan w
Deltagare

Jaha.. då var den monterad, inte ett dugg utan vedermödor. Att byta ut en kortnosmotor mot en långnosmotor med original vattenpump o.s.v. gör man inte ostraffat. Jag har rätta garaget 6 mil härifrån och trodde lite enfaldigt att jag skulle kunna byta motorn i lilla garaget där jag bor. Nu får jag glömma allt annat än att få bilen körbar, finlira får jag göra sedan när allt fungerar.

Här lossas batteriflätan

Fallgrop 1. mitt eget fel att det gick snett. Växelströmsgenerator från V4 -80 skulle monteras i originalfästet. JoHejsan..remskivorna hamnade inte mitt för varandra, jag hade totalt glömt det sen sist. Det blev till att ta bort pumphjulet ur vattenpumpen på originalgeneratorn och köra med denna tills jag gjort ett nytt fäste.

Fallgrop 2. Generatorstaget passar inte längre, fästena sitter på helt olika ställen, det hade jag också glömt.

Löstes genom att bocka om staget något och borra ett nytt hål, och så slapp jag förstöra staget genom att kapa sönder det, ett nytt ska tillverkas tillsammans med generatorfäste. Hålet är ju bara att svetsa igen och slipa till så är det som nytt igen.

Klar att lyfta i

Där hänger den, packboxen på ingående axel i växellådan byttes också

När motorn skulle sänkas så flippade spaktaljan ur 😮 så att motorn rasade ända ner och vart hängande 5 cm från motorumsgolvet när det tvärkuggade i igen. Och jag som hängt taljan i den lille 2×5 tums takbjälken med plåtbitar och träskruv… tur inte taket kom ner :sick:

Fallgrop 3 konflikt mellan tändkabel och remmen

Fick åka och köpa en lite smalare mjukare kabel som kunde böjas ner ifrån remmen, ska skaffa andra kablar sen.

Ett egentillverkat vatten rör monterat, sen när jag får i en annan kylare så ska röret bytas ut mot grövre slang för bättre flöde…. eventuellt

Här hamnar termokontakten till kylfläkten

Slangen mellan motor och kylaren kommer från en Saab 9000 -90, lite för stor diameter men det fungerar. Behövdes bara lite smörjmedel mellan klammer och slang så gick det att få det att smita åt bra.

En lätt provstart vågade jag mig på innan jag gav upp, den startade efter lite puffande men jag hade oljat in motorn rejält vid monteringen så tyvärr la jag halva radhuslängan i tjock rök. Jag satt med stängd garagedörr ett bra tag innan jag vågade mig ut och in i skydd av mörkret. Imorron när de flesta är på jobbet ska jag starta igen. Den lät bra men lite seg, tändningen ska ställas och ev så måste jag bestycka ner men det får jag se imorgon….återkommer

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng