Sv: Re: Längsarmsbussningar 9-5

Forum / Övrigt / Allmänt / Längsarmsbussningar 9-5 / Sv: Re: Längsarmsbussningar 9-5

    december 28, 2008 at 11:33 #132519

    Var som sagt bra mycket lättare att byta bussningarna än vad folk har sagt och enligt mångas rekomendationer så köpte jag inte Saab original utan Powerflex delbara polurutanbusningar (tror tom. dessa rekomenderas på en del Saabverkstäder)Enlig Saab och WIS så ska man montera ner hela längsarmen :confused:

    Jag lossade bara nedre stötdämparfästet. Skruvade loss lilla fästet för bromslang/rör på själva längsarmen och markerade noga med en rits hur stora bussningsfästet satt monterat mot bilens golv. OBS detta är viktigt! eftersom du justerar toe in/toe ut på detta fäste. Lossade sedan de tre bultarna som håller detta fäste. Stoppade en tjock träkloss mellan längsarmen och bilens golv så man kommer åt att jobba och använde en vanlig sticksåg att kapa ur drygt en centimeter på själva metall-bussningshylsan så spänningen/presspassningen försvann.

    Att komma åt och kapa var en tämligen enkel match då hela gummidelen av bussningen var så dålig att man bara tryckte bort den med fingrarna. ”Jacket” du kapar i bussningens metallhylsa gör det sedan till en skitsak att ”driva ut” resterna av bussningen med den luftdrivna huggmejseln. Powerflexbussningarna är ju tvådelade så själva monteringen av dessa är gjord på en halvminut å sen ere bara att montera tillbaka fästet exakt efter märkningen i golvet.
    En bra länk med bilder och beskrivning på bussningsbyte: Saab 9-5 Rear Trailing Arm Bushings
    Eftersom jag ändå skulle in under bakvagnen å böka så bytte jag även fjädrar och dämpare på samma gång. Framförallt stötdämparna på 9-5´an är ju av sekundär kvalite och detta jobb var snudd på fånigt enkelt.