Sv: Re: Lånta fjädrar…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Lånta fjädrar… Sv: Re: Lånta fjädrar…

#39255
vee-eight
Deltagare

Mja, neg camber används ju främst till att kompensera att däcket kavlar åt sidan vid kurvtagning. Mao, är man riktigt slipad så skall man ha (lätt) ställbar camber eftersom det är beroende på hur däcket beter sig. R-däck skall inte ha så mkt neg camber, andra bra däck med mjukare sidor skall ha mer.

Ngn som vet en hel del om krängare på päronhalvorna är väl Fuling, och kör flitigt med det, vad jag vet. Men då har han byggt om sin 95:a rätt aggressivt för att kunna ha krängare bak. Nu minns jag inte i detalj, men han har berättat ngt om att det är inte finns ngn universell lösning gällande krängare utan man får hala fram miniräknaren och ta sig en funderare. Om jag fattat det rätt så är det en fråga om hela bilens chassi-setup, förhållandet mellan varje hjuls fjädring- och dämpningsbeteende (dvs hur dämparna dämpar, på både in- eller utrörelse, förhållandet däremellan etc etc), krängningshämmarens styvhet, etc. Allt detta måste tas in i en beräkning om fjädringens resonansfrekvens och utdämpningen därav.

Summa kardemumma så blev resultatet för min del att jag fick acceptera att jag inte skulle pilla med krängningshämmare med tanke på vad jag vill ha bilen till. Jag får också acceptera en hårdare fjädring, då ett av syftena med krängare är att få väghållning med mjuk fjädring. Hård fjädring och dämpning är en ibland lyckosam genväg. Funkar antagligen inte alltid.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng