Sv: Re: Lite nya bilder

Forum Övrigt Allmänt Lite nya bilder Sv: Re: Lite nya bilder

#65444
anders jensen
Deltagare

Tusan så många fina och intressanta bilder det finns, Martin. Jag fattar inte hur du hinner med allt.
Kanonbra referens när man skall renovera saabar eller bygga modeller i skala 1/43.
Föresten, är det ThumbsPlus som hanterar bilderna eller är ThumbsPlus bara en browser för betraktaren?

Kanske iofs inte är rätt tråd för svar men ser också att man diskuterar 96 Silver igen.
När det gäller min fd Silver var det så här:
På våren 1975 kommmer en 63 årig dam in hos SAAB-ANA i Borås och beställer en 96 Silver.
Jag jobbade som mekaniker hos denna ÅF på den tiden och fick bl.a. göra leveransservice på nya bilar.
Gissa vem som gjorde leverans på HRU 367? Korrekt, undertecknad.
Damen behöll bilen fram till dess hon dog och sedan stod den bara kvar i garaget i huset där sonen bodde kvar.
Dottern, som bor i USA, kommer på besök till Sverige varje år och tyckte att dom skulle ju kunna använda
bilen som står där i garaget istället för bilen de brukar hyra. Det går inte så bra att starta upp den.
Batteriet var kass, en del däck tomma på luft och till slut vrider dom även av tändningsnyckeln.
Vi försöker sälja den istället. Sagt och gjort, man åker ner till ÅF och hör sig för.
Med ett leende på läpparna blev dom hänvisade till den där Jensen (min bror Rolf),
för han håller ju på med alla möjliga gamla SAABar (=rishögar). Vi åkte upp och tittade i garaget
och jag blev helt klart intresserad, har ju alltid velat ha en ”silverpil”. När jag tittade i den
blå servicemappen som låg i bilen bestämde jag mej direkt, den här ska jag ha.
Vad som fick mej att bestämma mig? ”Mitt” leveransprotokoll låg fortfarande kvar där i mappen.

En leveransservice på 96 Silver innebar lite extra jobb i förhållande till vanliga 96:or.
Dekalen skulle monteras på bagageluckan, lätt, det var ju inga problem.
Men sen skulle Rallystripsen monteras, det var f-n till att hålla tungan rätt i mun
och ofta gick det åt ytterligare en sats stripes (man har ju som tur är lärt sig en del sedan dess
så numera monterar jag på våt yta och kan då lätt korrigera vid snedmontage).

Som option erbjöds också, mot mindre pristillägg, lättmetallfälgar (numera kallade fotbollsfälgar)
och läderratt. ”Fotbollarna” hade på den tiden centrumkåpa av plåt som skulle monteras
inifrån och utan något speciellt montageverktyg gick det åt h-e med en hel del kåpor i början.
Vi täljde senare till en träbit som passade och si då gick det bättre.

Beträffande inredning i 96 Silver fanns 3 olika. Den ursprungliga helt mörk brun, samma som i Indisk Gul.
Under modellåret byttes först stolar och baksäte ut mot lejongul, samma som i Orchidevit, och slutligen
byttes även klädselsidor till lejongula.

Någon ytterligare skillnad från vanliga 96 än stripes och dekal fanns alltså ej på dessa.
Inga metall- eller silverplattor med inskription på intrumentbrädan eller så.
MAO alla 96 -75 med färgkoden för silver är ”äkta” 96 Silver eller jubileumsbilar (25 år)
Jag hoppas att detta medverkar till att skingra lite av den ”mystik” som omgärdat 96 Silvern.

Jovisst ja, fick mail från nye stolte ägaren i USA idag, HRU 367, den ”gamla saaben” fick priset ”Best in Class” på
SAAB Owners Convention i USA. Stort Grattis John.

Ha det gott
Anders

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng