Sv: Re: Lite råd kring köp av 9-5 -03

Forum Övrigt Allmänt Lite råd kring köp av 9-5 -03 Sv: Re: Lite råd kring köp av 9-5 -03

#36712

hotrodder
Deltagare

@hans H wrote:

@hotrodder wrote:

NEJ NEJ NEJ!!! Det sitter precis lika många kolvringar i T7 maskinerna som i T5´an men… Den stora skillnaden är att man gjort ringarna tunnare för att minska friktionen.

Aha. Då förstår jag ännu mer. 🙂

Ja och det är därför oförbrända gaser kan smita ner i vevhuset innan motorn blivit helt driftsvarm och detta i kombination med en dåligt konstruerad vevhusventilation bryter ner oljan. Det finns T7 maskiner som gått långt över 20 000mil och som fortfarande har 1´a versionens vevhusvent, original kamdrivning etc. Som dessutom inte drar speciellt med olja men det är uteslutande bilar som körs flera mil vid varje uppstart. Bilar som däremot mest rullat kortsträckor rasar kamdrivningen på, drar olja, har turboras etc. många gånger redan innan 10 000mil. En ”PRO-racer” är alltså kanske inte att föredra när det gäller 9-5´or oavsett hur fin den än är ställd mot en välservad tjänstebil som kört på säljresor.
Servicebok och bra övrig dokumentation är mer än kung när det gäller köp av Saab 9-5

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng