Sv: Re: MHRF-försäkring

Forum Övrigt Allmänt MHRF-försäkring Sv: Re: MHRF-försäkring

#127669
bertil karlsson
Deltagare

Till Fredrik och till er andra som hört av er på andra sätt än via Anslagstavlan vill jag förtydliga att anledningen till att jag startade denna tråd inte var att diskutera någon specifik bil och dess utförande.
Erfarenhetsmässigt har jag lärt mig att det ibland är svårt att veta om det är historiskt korrekt eller fel att t.ex. eftermontera ett tillbehör. Är det historiskt korrekt att montera skivbromsar på en 93:a? Är det historiskt korrekt att montera en teleskopisk rattstång på en trubbnos 96:a eller en katalysator på en V4:a? Min tanke var att vi tillsammans kan försöka fördjupa och sprida kunskapen om vad som kan anses vara acceptabla avsteg från det strikta originalskicket, utan att kulturarvet som våra gammel-SAAB:ar utgör, fördärvas.

Jag saxar några rader från MHRF’s hemsida:

”Sverige har ett kulturarv att förvalta
Motorhistoriska Riksförbundet verkar för att motorhistoriskt intressanta äldre fordon används, restaureras och bevaras inför framtiden. Våra gamla fordon är inte bara ett pittoreskt och uppskattat inslag i trafiken, utan de utgör också ett stort rullande museum som drivs helt utan statliga och kommunala bidrag. Teknisk kompetens och förmågan att reparera eller återskapa gamla föremål är färdigheter som måste bevaras och föras vidare. MHRF har en viktig funktion att fylla i detta arbete.

Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) är en politiskt obunden och ideell sammanslutning av svenska föreningar som verkar för bevarandet av tekniskt och historiskt intressanta motoriserade landsvägsfordon och för främjandet av, förståelsen för och kunskapen om motorismens historia.”

I MHRF’s stadgar står följande att läsa:

”§ 2 Förbundets ändamål och verksamhet
Motorhistoriska Riksförbundet är en politiskt obunden ideell sammanslutning av ideella och kulturellt verksamma svenska föreningar.
Dessa föreningar skall med miljöhänsyn och trafiksäkerhetsfrämjande arbete verka för bevarandet av tekniskt och historiskt intressanta motoriserade fordon och därtill knutna företeelser, samt främja förståelsen för och kunskapen om motorismens historia.
Förbundets uppgift är att tillvarata de anslutna medlemmarnas gemensamma intressen samt att säkerställa att gårdagens fordon får användas på morgondagens vägar.”

I Michael Rasmussens inlägg längre upp i denna tråd framgår att dagens bedömningar över vad som är ”rätt och fel” på en samlarbil till stora delar styrs av åsikter hos enskilda, mig veterligen finns i dagsläget inte fakta i form av dokumentation. T.ex. nämner Michael, som för övrigt är en av MHRF’s besiktningsmän att Ronalfälgar nog inte är rätt på en 96-64:a, medan MHRF’s kansli meddelat mig att denna fälg är helt historiskt korrekt på en 96-63:a…

Jag är övertygad om att vi tillsammans kan bli bättre på detta område, frivilliga krafter kanske behövs, jag anmäler mig omgående!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng