Sv: Re: Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a / Sv: Re: Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a

    januari 27, 2009 at 19:23 #134416
    LE2,0 Thomas wrote:
    Mats: Du hade troligen fel på de två “extra” brytarspetsarna som sitter på en egen brygga undertill i fördelaren och som styr pulserna till spridarna.

    finns de extra brytarspetsarna på K-jettronic eller bara på D-jettronic?

    Undrar var man hittar den svaga länken i K-jettronic.

    själva insprutningsventilerna borde väl vara mer slitvara än luftmängdmätaren som inte utför lika mycket intensivt mekaniskt arbete.

    Har för mig att den bara består av en metallisk arm som sitter fast i själva “fördelaren”
    på luftmängdmätaren, i den finns nån slags böjlig tunn metallplatta som i rätt tidpunkt och mängd pyttsar ut bränslet till de olika cyl.

    Är inte själva luftmängdmätaren en ganska solid mekanism som sällan pajjar?

    Mats Kadmark wrote:
    Verksta’n upptäckte felet helt enkelt genom att byta ut en sak i taget och se vad som hände, jag lyckades få tag på ett insprutningssystem från en skrotad bil…

    Just att pröva sig fram med att byta delar har jag prövat, det kan bli ganska dyrt, men det är ofta den enda vägen till att hitta orsaken till problemet på egen hand, då jag saknar diagnosutrustning. Köpte en ny backventil för vevhusvent till min mazda, den lilla plastmojjen gick på 254:- hade den funnits på biltema hade den kostat max 15:-. Tyvärr hjälpte inte bytet av backventilen, bilen gick lika dåligt för det, så pengarna var bortkastade.