Sv: Re: Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a

Forum Modellspecifika forum 90/99 Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a Sv: Re: Möjliga fel på insprut Saab 99CC -76:a

#134493
bobbe57
Deltagare

K-Jetronic som kom med 1975 års 99 och hängde med ända till den sista 8-ventilade 900:an var vad man kan äga ett ”mekaniskt” system, så tillvida att det inte hade någon elektronik som styrde bränslemängd. (Frånsett de bilar som hade katalysator, vilka hade en tillsats).

Systemet består av följande detaljer:

[color:#3333FF]Luftmängdmätare[/color]. Den sitter ovanpå luftrenaren och består av en mätskiva i metall som sitter i loppet av en luftkona som noga är utformad för en specifik motormodell. Skivan i sin tur sitter monterad på en hävarm. Lagrad på samma axel som skivans hävarm, sitter det ytterligare en hävarm.
Beroende på belastning/vacuum/luftmängd motorn söker ”dra i sig”, lyfts mätskivan med dess hävarmssystem olika mycket. Kan därigenom ”pytsa ut” rätt mängd bränsle till motorn. (Förenklat beskrivet).
Hävarmen, Den senare beskrivna, påverkar i sin tur en kolv i [color:#3333FF]bränslemängdmätaren[/color]. (Den ”klump” med ett antal bränsleledningar kopplade till sig).
På termostathuset sitter det en [color:#3333FF]styrtrycksventil[/color].
Sedan finns det en [color:#3333FF]termotidkontakt, kallstartventil, bränslepump, bränsletrycksaccumulator[/color]
Sist men inte minst, [color:#3333FF]insprutningsventilerna[/color].

Vi startar nu motorn kall, då händer följande: [color:#3333FF]Bränslepumpen[/color] startar, trycket byggs upp och går därefter till [color:#3333FF]bränsletrycksaccumulatorn[/color]som på tidiga bilar med plåtttank sitter monterad på sidan av tanken, på bilar med plasttank på balken framför tanken.
Därefter till bränslemängdmätaren, i vilken det finns en [color:#FF0000]systemtrycksventil[/color] som håller trycket konstant och skickar överblivet bränsle tillbaks till tanken. Från [color:#3333FF]bränslemängdmätaren[/color] går det nu ut bränsle med systemtryck till [color:#3333FF]styrtrycksventilen[/color] och [color:#3333FF]kallstartsventilen[/color], vilka alltså alltid är trycksatt med sytemtryck på runt 5,8 bar.
[color:#3333FF]Styrtrycksventilen[/color] kan man kanske säga är systemets ”automatchoke”. Vi har ju där ett systemtryck in, detta ändras på grund av motortemeratur genom en bimetalltunga som öppnar eller stryper utgången. [color:#FF0000]Styrtrycket[/color],utan att ha exakta siffror, ligger vid kall motor och varm motor på ca 1,8 respektive 3,5 bar.
Att vi vill ha ett lågt styrtryck vid kall motor förklaras längre fram.
Nåväl, vid startläget drar nu startmotorn. Från anslutning 16 på startmotorn går det nu ut spänning till [color:#CC0000]termotidkontakten[/color], vilken har till uppgift att styra och bedömma om och hur länge [color:#CC0000]kallstartventilen[/color] ska spruta bränsle.
[color:#CC0000]Termotidkontakten[/color] fungerar så att en bimetalltunga ger jord till kallstartventilen. Eftersom det är bimetall vi talar om påverkas den av värme från motorn, men även av den ström som passerar, den stänger därför av efter ett visst antal sekunder.
[color:#CC0000]Kallstartventilen[/color] har ständig plus på ena polen och får nu minus via [color:#CC0000]termotidkontakten[/color]. Men bara under tiden startmotorn går och en viss tid och motortemperatur. Nu sprutar den in tillskotts/kallstartsbränsle.
Eftersom motorn nu snurrar börjar motorn nu suga i sig luft och hävarmen i [color:#3333FF]luftmängdmätaren[/color] lyfter kolven i [color:#3333FF]bränslemängdmätaren[/color]
För att kolven ska lyftas under kontrollerade former, har vi på motsatta sidan ett [color:#CC0000]styrtryck[/color], där utgående ledning från [color:#3333FF]styrtrycksventilen[/color] är ansluten.
Det låga styrtrycket vid kall motor medger nu att kolven kan lyfta lite extra högt och därmed, genom kanaler i [color:#3333FF]bränslemängdmätaren[/color] skicka extra mängd bränsle till [color:#3333FF]insprutningsventilerna[/color] under uppvärmningsfasen.
Varefter motorn blir varmare och genom att en elslinga värmer upp bimetallen i [color:#3333FF]styrtrycksventilen[/color] ökar styrtrycket och söker därigenom att trycka ner kolven i [color:#3333FF]bränslemängdmätaren[/color], följden blir då att kanalerna till insprutningsventilerna stryps en aning och en magrare blandning ges.

Bränsletrycksaccumulatorn då? Ja, den har till uppgift att dels ta upp trycksvängningar i systemet, dels att då man stängt av motorn hålla bränsletrycket kvar på en konstant nivå. – ”Avstängningstryck”, detta för att undvika ångblåsor i systemet vilket försvårar varmstart. Accumulatorn består helt enkelt av en burk med ett fjäderbelastat membran.

Slutligen vill jag påminna om, men det visste väl alla ändå, att insprutningsventilerna sprutar samtidigt, och ständigt oavsett om motorns insugsventiler är öppna eller stängda.
C’et i C-Jetronic betyder Continious = Kontinuerlig.

Det finns ytterligare lite ”finesser” i systemet, men jag orkar inte gå in på detta nu. Så håll till godo med detta så länge.

Vanliga fel:
Felaktigt styrtryck. Mätes i serie med den anslutning som går in horisontellt överst på bränslemängdmätaren. Detta kan bero dels på fel i styrtrycksventilen, dels på grund av att elenslutningen (ständig + & – när motorn är igång) till ventilen är felaktig.

Repig/rostig kolv och lopp i bränslemängdmätaren. = Byte mängdmätare.

Dålig kapacitet på bränslepump. (Har för mig att det ska vara 75cl/30sek med systemet som mottryck. (Taget på returen och motor avstängd alltså).
Dålig kapacitet kan bero på pumpen, men ofta glömmer man att det även finns ett bränslefilter som kan vara igensatt.

Luftmätskivan ligger inte i viloläget precis där konan börjar. (Viktigt) Detta går att justera underifrån genom att justera en ”märla” eller clips så att nedre stoppet justeras upp/ned.

Insprutningsventilerna kan vara igensatta med hartsbeläggningar och annat otyg så de har felaktiga och olika öppningstryck.

Tjuvluft i insugssystemet. – Tidiga bilar, 75-77/78 fick även problem om det var läckage i vevhusventilationen. Ni som har sådana bilar, testa med att ta av oljepåfyllninglocket eller dra ur oljestickan på tomgång.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng