Sv: Re: Motor frågor 900 T8 Special -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Motor frågor 900 T8 Special -89 Sv: Re: Motor frågor 900 T8 Special -89

turbocab
Deltagare

Din bil ska ha en B201, dvs 8-ventils turbomotor med Mekaniskt insprut Bosch K-jettronic med kat. Men tro mig, du vill inte ha en sån. Dom är ganska ökända för problem, svårt med avgasvärden mm. Då menar jag alltså B201 med kat som dök upp 1988 nån gång, motorn fasades sen snabbt ut pga just katkraven. T8 Special var en billig Aero lookalike som Saab gjorde ca 800 av för att bli av med lagret av 8-ventils turbomotorer dom hade stående. En T16 är en så mkt bättre lösning! Lusting nog att din bil hade en T16 1984 dock, för din bil som årsmodell 1989 åtnjuter krav på katalytisk avgasrening, så om din bil inte hade en moddad/uppgraderad T16 med kat så var det nåt som var konstigt.

Mitt tips är att hitta en fräsch T16 B202 från tex en 900S eller nåt sån, med kat, och montera hela det kitet. Eftersom du redan haft en sån monterad så antar jag att kablar för styrbox, bränsleanslutning mm redan är på plats? Det är ju helt annorlunda grejor original på din bil. Om du verkligen vill ha en 100% original t8 special så skall du byta styrbox, hitta bränsle-mängd mätaren med luftburk mm, plus motorn såklart. Och du får en motor som är sämre på absolut allting. Andra kanske har andra synpunkter….

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng